Nu kan flere virksomheder ansætte en vækstpilot med 90.000 kr. i tilskud

Virksomhedsprogrammets tilskudspulje SMV:Vækstpilot får tildelt yderligere 15 mio. kr. Det betyder, at flere virksomheder og iværksættere nu kan ansætte en ny medarbejder og få op til 90.000 kr. i tilskud til løn.
Tech-virksomheden SoilSense fra København har ansat Zeid Pharaon som vækstpilot og får 50% tilskud til løn gennem SMV:Vækstpilot. Foto: Erhvervshusene

Virksomheder landet over efterspørger i høj grad muligheden for at ansætte en vækstpilot med 50% i tilskud til løn. Derfor har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse besluttet at tildele yderligere 15 mio. kr. til SMV:Vækstpilot fra REACT-EU for at imødekomme efterspørgslen.

"Vi oplever en stor interesse, og det er derfor glædeligt, at endnu flere virksomheder nu får mulighed for at ansætte en ny medarbejder til fx at optimere forretningen inden for digitalisering eller grøn omstilling. Hvis man som virksomhed overvejer at søge, så kan jeg kun anbefale at gøre det nu", siger national projektleder Bitten Müller fra Erhvervshus Sjælland.

Puljen får løbende ansøgninger ind og har netop rundet virksomhed nr. 100, der har ansat en vækstpilot. De ekstra puljemidler gør, at der kan ansættes 455 vækstpiloter på landsplan.

En vækstpilot er en ny medarbejder, som ansættes i 6 måneder på ordinære vilkår, og puljen giver 50 % tilskud til lønomkostningerne (max. 15.000 kr./mdr.). Inden ansættelse skal vækstpiloten være registreret ledig og have en uddannelse, der kan være alt fra faglært til akademiker.

Vækstpilot løser softwareudfordring

En af de virksomheder, som har ansat en ny medarbejder gennem puljen, er tech-virksomheden SoilSense fra København. Virksomheden har udviklet en unik sensorteknologi, som hjælper planteavlere med at spare vand, optimere udbyttet og mindske miljøbelastningen ved jordbrug. I dag er omkring 200 af virksomhedens sensorer placeret rundt omkring i verden, men midt i vækstrejsen stod virksomheden med en konkret udfordring, fordi enhedernes software skal opdateres lokalt, hvor de er opstillet.

"I takt med at vi er vokset, har det vist sig, at vores software er blevet en barriere for at skalere virksomheden", fortæller virksomhedens grundlægger Sebastian Jensen, som derfor valgte at søge vækstpilotspuljen.

Virksomheden har nu ansat Zeid Pharaon som vækstpilot, og han arbejder på et nyt system til at opdatere enhederne online fra virksomhedens adresse i København. Zeid er uddannet ingeniør fra SDU i Sønderborg og hjælper nu SoilSense med den side af ingeniørarbejdet, som de tidligere har manglet for at kunne levere deres løsning mere bredt.

"Næste skridt er Spanien, hvor vandmanglen er mest alvorlig i hele Europa, og så kigger vi mod Afrika", siger Sebastian Jensen fra SoilSense.

FAKTA: Sådan får virksomheder en vækstpilot

Landets seks Erhvervshuse står klar til at hjælpe med sparring og vejledning, når virksomheder søger puljen SMV:Vækstpilot. Derudover har Erhvervshusene et bredt samarbejde med mange aktører med fokus på at sikre det gode match mellem virksomheder og kommende vækstpiloter.

SMV:Vækstpilot er en del af Virksomhedsprogrammet, hvor 600 millioner kroner er udmøntet til SMV’er fra REACT-EU-programmet. Puljen kan søges parallelt med blandt andet Virksomhedsprogrammets andre puljer som SMV:Digital og SMV:Grøn.

Læs mere og søg puljen på www.virksomhedsprogrammet.dk

Bitten MüllerNational projektleder, SMV:Vækstpilot, Erhvervshus Sjælland

Tlf:23643357bmu@ehsj.dk

Erhvervshusene hjælper iværksættere og små og mellemstore virksomheder med uvildig, fortrolig og gratis sparring til, hvordan de kan udvikle og styrke deres forretning.

Der er seks Erhvervshuse i Danmark, der er sat i verden for regionalt at skabe erhvervsudvikling og derved understøtte den regionale vækst.

Læs mere på Erhvervshusenes hjemmesider:
Erhvervshus Nordjylland: www.ehnj.dk
Erhvervshus Midtjyllandwww.erhvervshusmidtjylland.dk