NetsNets

Nu kan du snart betale med Dankort fra låst skærm

Inden sommer er Nets og BOKIS-bankerne klar til at tilbyde alle brugere af BOKIS-wallets og Dankort app betalinger med Dankort fra ”låst skærm” på mobilen. Fra i dag får brugere af Dankort Idea Lab eksklusiv mulighed for at afprøve denne nye funktionalitet i Dankort app i Dansk Supermarkeds forretninger. Låst-skærm-funktionen minder i sin enkelhed om kontaktløse betalinger med det fysiske Dankort.

Medlemmerne af Dankort Idea Lab – et udviklingsforum for brugere af Dankort app – får nu mulighed for at afprøve betalinger fra låst skærm med iPhones i alle Dansk Supermarkeds forretninger for at høste erfaringer, inden funktionaliteten gøres bredt tilgængelig. Ligeledes bliver det muligt at prøve validering med touch-ID.

- Betaling fra låst skærm samt validering af køb med touch-ID er de betalingsfunktioner, der har været højst på ønskelisten hos de knap 700 aktive brugere i Dankort Idea Lab. Derfor er vi nu glade for at kunne afprøve netop disse nye funktionaliteter i Dansk Supermarkeds forretninger. Vi ser frem til at høre tilbagemeldinger fra brugere og ekspedienter, siger Jeppe Juul-Andersen, vicedirektør i Nets og ansvarlig for Dankort.

Dansk Supermarked først
Som de første tilbyder Dansk Supermarked Dankort-betaling med mobilen, uden at man skal aktivere telefonen, i alle Netto, Føtex, Bilka og Salling varehuse:

- For os er det afgørende, at betaling ved vores kasser foregår så enkelt og brugervenligt som muligt. Vores kunder har taget rigtigt godt imod det kontaktløse Dankort, så derfor er vi glade for snart at kunne tilbyde et lige så godt alternativ til de kunder, der ønsker at betale med mobilen, siger Jens Freiberg, leder af IT Business Support i Dansk Supermarked.

Betalinger fra låst skærm
Ved køb på op til 200 kr. føres mobilen blot hen til terminalen ved den sorte boks – så er der betalt. Handler man for over 200 kr., skal købet godkendes med en kode, som når man betaler kontaktløst med sit fysiske Dankort. Det bliver nu muligt at vælge godkendelse med touch-ID i stedet for kode.

- Vi er glade for at være med helt fremme i udviklingen af Dankort også på dette område. Vi giver snart alle kunder i BOKIS-bankerne mulighed for at foretage kontaktløse Dankort-betalinger via mobilen på en måde, som kan matche den brugeroplevelse, som vi kender fra det fysiske Dankort. Brugere af vores Android-løsning har kunnet afprøve denne mulighed siden begyndelsen af april måned. Nu glæder vi os til at brede det ud til alle, siger Jesper Schøler, der er formand for BOKIS.

De nye funktionaliteter, der i øjeblikket afprøves af en skare af udvalgte brugere, forventes at blive bredt tilgængelige for danskerne inden sommerferien både i de bankudstedt wallets fra de ca. 60 medlemmer af Lokale Pengeinstitutter, Nykredit Bank, Sydbank, Spar Nord Bank, Lån & Spar Bank og Arbejdernes Landsbank og i Dankort app.

Søren Winge, pressechef i Nets
E: swing@nets.eu