Nu kan du parkere med OK i Apple Carplay

Bilister kan fremover bruge OK’s parkeringsløsning direkte fra bilens display. Apples infotainmentsystem vil fremover indeholde en app, der er dedikeret parkering – et af de seneste digitale tiltag fra OK
Foto: OK/Max Rosborg

Der kommer hele tiden nye funktionaliteter i OK’s app. Først var det muligt at åbne en benzinstander og tilknytte OK-kort, Coop-kort og en sponsoraftale med en lokal idrætsforening. Siden er appen blevet udstyret med flere betalingsmuligheder og funktioner til at starte bilvask, til opladning af elbil og ikke mindst i forbindelse med betaling af parkering.

Parkering fra førersædet
Nu er der nyt igen, og parkering er endnu en gang omdrejningspunktet. ’Parkering’ bliver fremover at finde i Apple Carplays menu, fortæller Mikkel Kaczmarek, App Manager i OK:

”Vi har længe gerne villet tilbyde nogle af vores smarte app-løsninger til bilister via bilens infotainmentsystem, og det er nu lykkes sammen med Apple i form af vores parkeringstjeneste. Vi håber at kunne tilbyde flere af vores tjenester, fx e-mobilitet, i samarbejde med Apple Carplay senere hen, men vi er først og fremmest glade for at kunne introducere parkerings-muligheden,” siger Mikkel Kaczmarek.

Bilens display er oplagt til parkering
OK har tidligere integreret stemmestyring via Siri-genveje fra Apple, således det er muligt at åbne en stander blot ved sige ”tank” og ”stander X” inde i selve bilen. Nu er tiden kommet til at få en decideret app i Apples infotainmentsystem, således displayet i bilen også bliver bragt i spil.

”Det er vi rigtig glade for, fordi vi vurderer, at netop vores parkeringstjeneste faktisk passer rigtig godt hertil. Infotainmentsystemets display vil sammen med OK’s app give et godt billede af det helt nøjagtige område at parkere i. Og skulle man være særligt glad for Siri-genveje, har man mulighed for at afslutte sin parkering med stemmestyring,” uddyber Mikkel Kaczmarek.

Populær parkering
OK lancerede i 2019 mulighed for at betale for parkering via app. I dag kan man benytte OK’s app i hele Danmark i alle større byer. Løsningen bliver mere og mere populær blandt bilisterne, lyder det fra OK.

”Det er jo den nemme måde at påbegynde og afslutte sin parkering på, og flere og flere benytter sig af vores parkerings-løsning. Det er tydeligt, at bilisterne finder det bekvemt med en digital løsning. Derfor ser vi et stort potentiale i også at kunne tilbyde løsningen i Apple Carplay. Infotainmentsystemet er jo efterhånden blevet en naturlig del af bilisternes hverdag, og vi skal være der, hvor kunden er og dermed være til gavn for forbrugeren,” siger Claus Møller Sørensen, markedschef i OK.

Foto: OK/Max Rosborg

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.