Nu kan du blive klogere på ejerskifteforsikringen

Skal jeg købe en ejerskifteforsikring? Hvor kan jeg købe den? Hvad dækker den, og hvad koster den? - Forsikring & Pensions nye værd-at-vide guide hjælper forbrugerne med at få styr på en vanskelig forsikring.

De fleste boligkøbere ved godt, at det kan være en rigtig god ide at købe en ejerskifteforsikring. Så er man beskyttet mod uventede skader i det nye hus og har en mere tryg økonomi ved købet af den nye bolig.

Men ejerskifteforsikringens dækning, der er bestemt ved lov, er ikke helt nem at forstå. Hvad dækker forsikringen, og hvad dækker den ikke?

Tanken med en ejerskifteforsikring er, at den dækker skjulte fejl og mangler, men den skal ikke dække de fejl og mangler, der er normale for et tilsvarende hus med samme alder og stand.

Her begynder det at blive svært. Mange tror, at ejerskifteforsikringen skal dække alle fejl og skader, der ikke fremgår af tilstandsrapporten. Men sådan er det ikke. Normale skavanker skal hverken fremgå af tilstandsrapporten eller dækkes af ejerskifteforsikringen.

- En god tommelfingerregel er, at man altid skal sammenligne sit hus med et tilsvarende hus af samme alder og stand. Vi håber, at den nye guide kan hjælpe forbrugerne med at vælge og forstå ejerskifteforsikringen, når de køber hus, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, Forsikring & Pension.

Overblik og sammenligninger

Værd-at-vide guiden ligger på Forsikringsoplysningens hjemmeside Forsikringsoplysningen.dk.

Her kan forbrugerne få overblik over, hvad det er godt at være opmærksom på, når man skal indhente og vurdere et forsikringstilbud.

Man kan sammenligne de forsikringsselskaber, der sælger ejerskifteforsikringer, og der er eksempler på, hvad en ejerskifteforsikring kan koste alt efter hustype, geografi m.m. Derudover kan man fx sammenligne:

- Selvrisiko

- Om der er huse, selskabet ikke giver tilbud på

- Om forsikringsselskabet samarbejder med bestemte byggesagkyndige

- Klagestatistik over selskaberne (fra Ankenævnet for Forsikring)

- Medlemskab af Garantifonden.

Ejerskifteforsikrings-guiden ligger online her.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon: 41 91 91 01

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring20.8.2019 13:47:18 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man er dækket af sin bilforsikring, hvis ens kørekort er udløbet? Ved de, hvordan man er dækket, når der har været indbrud i en campingvogn, mens den stod opmagasineret, eller hvordan man sikrer sig i tilfælde af sygdom, når man rejser flere familier sammen?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring3.7.2019 10:56:24 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om de skal have det grønne og røde kort med på kør selv-ferien? Ved de, om rejseforsikringen betaler for en ny rejse, når ens barn bliver syg på sommerferien, eller hvorfor man ikke får fuld erstatning, når en tyv er brudt ind ad et vindue på klem?