Nu kan du blive klogere på ejerskifteforsikringen

Skal jeg købe en ejerskifteforsikring? Hvor kan jeg købe den? Hvad dækker den, og hvad koster den? - Forsikring & Pensions nye værd-at-vide guide hjælper forbrugerne med at få styr på en vanskelig forsikring.

De fleste boligkøbere ved godt, at det kan være en rigtig god ide at købe en ejerskifteforsikring. Så er man beskyttet mod uventede skader i det nye hus og har en mere tryg økonomi ved købet af den nye bolig.

Men ejerskifteforsikringens dækning, der er bestemt ved lov, er ikke helt nem at forstå. Hvad dækker forsikringen, og hvad dækker den ikke?

Tanken med en ejerskifteforsikring er, at den dækker skjulte fejl og mangler, men den skal ikke dække de fejl og mangler, der er normale for et tilsvarende hus med samme alder og stand.

Her begynder det at blive svært. Mange tror, at ejerskifteforsikringen skal dække alle fejl og skader, der ikke fremgår af tilstandsrapporten. Men sådan er det ikke. Normale skavanker skal hverken fremgå af tilstandsrapporten eller dækkes af ejerskifteforsikringen.

- En god tommelfingerregel er, at man altid skal sammenligne sit hus med et tilsvarende hus af samme alder og stand. Vi håber, at den nye guide kan hjælpe forbrugerne med at vælge og forstå ejerskifteforsikringen, når de køber hus, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, Forsikring & Pension.

Overblik og sammenligninger

Værd-at-vide guiden ligger på Forsikringsoplysningens hjemmeside Forsikringsoplysningen.dk.

Her kan forbrugerne få overblik over, hvad det er godt at være opmærksom på, når man skal indhente og vurdere et forsikringstilbud.

Man kan sammenligne de forsikringsselskaber, der sælger ejerskifteforsikringer, og der er eksempler på, hvad en ejerskifteforsikring kan koste alt efter hustype, geografi m.m. Derudover kan man fx sammenligne:

- Selvrisiko

- Om der er huse, selskabet ikke giver tilbud på

- Om forsikringsselskabet samarbejder med bestemte byggesagkyndige

- Klagestatistik over selskaberne (fra Ankenævnet for Forsikring)

- Medlemskab af Garantifonden.

Ejerskifteforsikrings-guiden ligger online her.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon: 41 91 91 01

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring22.10.2019 09:33:01 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der skal dække, når naboens trampolin flyver ind i deres have? Ved de, hvem der har skylden, når man bliver påkørt af en overhalende bil, eller hvem der er ansvarlig for at forsikre sig mod vandskader, som opstår fra en lejers akvarie?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring24.9.2019 11:52:12 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man kan få dækket udgifter til at forebygge skybrudsskader? Ved de, hvilke rettigheder man har, hvis man bliver påkørt på den tyske motorvej, eller om et forsikringsselskab er forpligtet til at betale for, at en skade bliver udbedret efter nyeste regler i bygningsreglementet?

Pensionsbranchen offentliggør milliardinvesteringer i grøn omstilling23.9.2019 01:55:15 CESTPressemeddelelse

NEW YORK: Den danske pensionsbranche har sammen med regeringen på et event forud for FN’s klimatopmøde offentliggjort danske pensionsselskabers planer om at investere mere end 350 milliarder kroner frem mod 2030 i grøn omstilling. Der er tale om investeringer i energiinfrastruktur og andre grønne aktiviteter som grønne aktier, grønne obligationer og investeringer i energieffektivt byggeri. Branchen har i forvejen investeret 126 milliarder kroner i grønne aktiver, og yderligere 35 milliarder kroner er allerede planlagt udmøntet. Med de nye investeringer kommer der dermed et markant løft af investeringer i bæredygtig omstilling.