Nu kan du blive klogere på de høje energipriser

Green Power Denmark lancerer i dag et vidensunivers på sin hjemmeside, hvor forbrugerne kan få svar på en række spørgsmål om de stigende energipriser.

Historisk har energipriserne fyldt relativt lidt i vores bevidsthed, men på det seneste er energipriserne blevet et emne ved ethvert middagsbord og en bekymring i mange hjem. Også politisk fylder prisernes store stigning meget.

- At spare på energien er både godt for pengepungen og vores forsyningssikkerhed. Vi modtager mange spørgsmål - for eksempel hvilken aftale har jeg? Hvornår er strømmen billig? Og hvad kan den grønne omstilling gøre for, at vi får lavere priser? Vi samler nu svarene og stiller vores eksperter til rådighed for at give viden til forbrugerne. Vi vil løbende udbygge vores vidensunivers i takt med udviklingen og de spørgsmål, der fylder mest hos forbrugerne, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

- Det er utrolig vigtigt, at vi hele tiden har fokus på fakta, når vi taler om energipriserne. Det er den eneste måde, vi kan hjælpe hinanden og finde de rigtige løsninger, og det vil vi opnå med dette univers.

Ingen kan spå om fremtiden, men en række analyser samt forwardpriserne for energi tyder på, at der i lang tid vil være energipriser, der ligger højere, end vi har været vant til historisk. Samtidig ventes priserne frem mod vinter at fortsætte med at stige.

- Den udvikling, vi er inde i, er ekstraordinær, og priserne er udtryk for et tragisk sammenfald af begivenheder i Europa. Den primære årsag er krigen i Ukraine, og at russerne delvist har lukket for gassen til Europa. Men det skyldes også hedebølger og manglende regn denne sommer, der har begrænset produktionen på europæiske kul- og atomkraftværker, siger Kristian Jensen.

- Vi er der, hvor vi kan sige, at vi har en energikrise. Vi kender medicinen i form af mere vedvarende energi og grøn omstilling, og vi ved desværre også, at der går lang tid, før medicinen virker. Derfor skal vi som forbrugere af energi blive klogere på, hvordan vi agerer, når energipriserne er høje og svinger mere end de historisk har gjort.

Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen ckn@greenpowerdenmark.dk eller 23326829

Vi fjerner forhindringer, så vi kan få elnet til tiden28.9.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse