Nu kan der tankes HVO i Køge

I november åbnede energiselskabet OK en Truck Diesel-station i Køge, og i den forbindelse blev der også gjort klar til en stander med HVO Biodiesel. Ind til nu har det kun været muligt at få leveret HVO fra OK til hjemmetanken, men nu er den første stander på en af selskabets stationer altså åben.
Nu kan der tanke HVO på Truck Diesel-stationen i Køge.

Energiselskabet OK har gennem de sidste år mærket en stigende efterspørgsel på HVO Biobrændstof, som kan reducere CO2-udledningen med op til 90 procent.

Den stigende efterspørgsel betyder, at selskabet har åbnet sin første Truck Diesel-station, hvor der også kan tankes HVO.

”I november åbnede vi sammen med YX en Truck Diesel-station mere i Køge. Her blev der fra starten gjort klar til en HVO-stander. Den er nu åben, og vi ser meget frem til at følge, hvordan kunderne tager i mod det,” siger Henrik Dehn, som er markedschef på transportområdet i OK.

Gode egenskaber
HVO Biodiesel er et attraktivt produkt, hvis man vil reducere sin udledning af CO2 og samtidig beholde den eksisterende vognpark.

”Produktet har stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel. Det kan enten iblandes almindelig diesel eller erstatte det 100 procent. Derfor kræver det heller ikke, at man udskifter sin vognpark for at køre på HVO,” forklarer Henrik Dehn. Han understreger samtidig, at HVO desuden har den fordel, at det både har gode kuldeegenskaber og høj ydeevne.

”Det er vigtigt for os at følge udviklingen inden for fremtidens drivmidler og være leveringsdygtige, når kundernes efterspørger de nye brændselsformer,” siger Henrik Dehn, som understreger, at HVO er et stærkt produkt på markedet på grund af sine tekniske egenskaber og CO2-reduktion.

HVO lever op til markedskrav og er baseret udelukkende på UCO (Used Cooking Oil), og det giver op til 90 procent CO2-fortrængning.

Produktet kan leveres direkte til hjemmetanke eller tankes ved OK’s Truck Diesel-station på Servicevej 1 i Køge og er klar med udrulningsplan for kommende stationer med HVO.

Fakta om HVO

• HVO betyder Hydrotreated Vegetable Oil og er en biologisk dieselolie med stort set de samme tekniske egenskaber som konventionel diesel
  • HVO kan blandes med diesel eller bruges 100 procent rent
  • HVO er fremstillet af Used Cooking Oil. Bioolien bliver brintbehandlet/hydrogenereret, så det opnås en olie med egenskaber som almindelig diesel
  • HVO nedsætter CO2-emissionerne med op til 90 procent. Det nøjagtige tal afhænger af råvarer i den enkelte blanding
  • Gode kuldeegenskaber – ned til -22o C i vinterperioden
  • Høj ydeevne – cetantal på 75-95, som sikrer en effektiv forbrænding
  • Ingen yderligere vedligeholdelseskrav af køretøj ved brug af HVO
  • Gode opbevaringsegenskaber uden forringelse af kvalitet eller vandophobning

Nu kan der tanke HVO på Truck Diesel-stationen i Køge.

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.