Nu kan dansk oksekød afskibes til Japan

Efter 15 år kan de danske oksekødsproducenter endelig få afskibet oksekød til Japan. Det sidste papirarbejde hos de japanske myndigheder er på plads, og det betyder, at japanerne i den kommende tid vil kunne sætte tænderne i indmad og udskæringer fra oksekød, som de betragter som store delikatesser. Landbrug & Fødevarer ser det som en kæmpe mulighed for yderligere eksport til andre asiatiske markeder.

Det er en måned siden, at den formelle godkendelse på, at danske virksomheder igen kan eksportere oksekød til Japan, kom på plads. Nu er den reelle godkendelse kommet:

”Det betyder, at myndighederne er færdige med deres arbejde, og at oksekødet reelt kan flyttes ind på markedet, og at varerne kan afskibes,” siger Jan Laustsen, områdedirektør for Handel, Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer og fortsætter: ”Det er et meget lukrativt marked, eftersom det er indmad og udskæringer, som normalt ikke har den store værdi i Europa, men som betragtes som delikatesser i Asien. ”

Der ligger samtidig en kæmpe mulighed for yderligere eksport for danske oksekødsproducenter og venter: ”Lige nu er der udsigt til eksport for et tocifret millionbeløb, men vi forventer en positiv effekt til andre asiatiske markeder,” siger Jan Laustsen.

Forbud mod import af oksekød fra EU begyndte i slutningen af halvfemserne, da kogalskaben ramte Europa, så det er altså 15 år siden, at der sidst blev eksporteret oksekød til Japan.

I 2015 var japanske sundheds- og fødevaremyndigheder på to omfattende inspektionsbesøg hos danske oksekødsproducenter og hos Fødevarestyrelsen. Målet var ved selvsyn at få dokumenteret, hvordan Danmark arbejder med forbruger- og fødevaresikkerhed. Møderne banede vej for de aftaler, som blev indgået mellem Miljø- og Fødevareministeriet og de japanske samarbejdsparter i sidste måned.

”Der er ingen tvivl om, at japanerne er nogle af de mest grundige mennesker i verden, når det gælder fødevaresikkerhed. Når Japan vælger at tage dansk oksekød ind, bekræfter det, at vi producerer nogle af de mest sikre fødevarer i verden,” siger Jan Laustsen.

Kontakter

For yderligere information kontakt venligst: Jan Laustsen, områdedirektør for Handel, Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer på: +45 27245656

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo