Nu kan Coops kunder igen spise mikroovns-popcorn

I maj fjernede Coop mikroovns-popcorn fra alle butikker pga. problematiske fluorerede stoffer i emballagen. Nu er de tilbage i ny og sikker emballage.

Et lille skridt fremad for fredagshyggen og et stort skridt for kampen mod skadelig kemi. Sådan ser Malene Teller Blume, afdelingschef for kemi og nonfood i Coop, på hendes og Coops sejr mod skadelige stoffer i mikroovns-popcorn.

I maj måned trak Coop produktet tilbage fra hylderne. Det stod nemlig klart, at emballagen indeholdt fluorerede stoffer, som bl.a. er mistænkt for at være hormonforstyrrende, kræftfremkaldende og øge risikoen for spontan abort.

Det skete efter en række forgæves forsøg på at få leverandører til et finde ufarlige alternativer.

Coops pres har dog nu fået leverandørerne til at udvikle emballage, der ikke indeholder de mistænkte fluorerede stoffer og derfor får mikroovns-popcorn et come-back i Coops butikker.Malene Teller Blume glæder sig over i forløbet:

”Vi er glade for igen at kunne tilbyde et meget populært produkt til vores kunder uden det meget problematiske kemikalie – og dermed holde fast i, at være helt fri for fluorerede stoffer i vores egne varemærker. Vi er også glade for at vise, at der kan findes løsninger i.f.t. problematisk kemi, hvis der kommer et ekstra pres på industrien”.

Hun håber, at det konkrete eksempel kan tjene som inspiration for andre virksomheder og for danske myndigheder.
”I Coop ser vi med bekymring på, at der i øjeblikket spares på den offentligt finansierede forskning i bl.a. hormonforstyrrende stoffer og påvirkning af miljø og sundhed fra skadelig kemi. Vi mener, at forbrugerne har krav på mere viden om, hvad det er de spiser.”

En af de mest anerkendte forskere i Danmark på området Philippe Grandjean og hans kolleger har vist, at fluorstofferne skader immunsystemet med den konsekvens, at vacciner ikke virker så godt som de burde. Han siger:
”Jeg synes at Coops initiativ er flot, det hjælper os et godt skridt på vejen”

Mikroovns-popcornene er på plads på hylderne i alle Coops kæder fra i dag.

Baggrund: Skadelig kemi et stort problem
Coop har i mange år arbejdet for at udfase stoffer, der er under mistanke for at være hormonforstyrrende og lancerede tidligere i år en kemistrategi ved navn ’Det beskidte dusin’, der skærper koncernens indsats i forhold til 12 lovlige kemikalie-grupper, der dog alle er mistænkt for at have store sundheds- eller miljømæssige problemer. De fluorerede stoffer, der fandtes i emballagen til mikroovnspopcorn, er et af de 12 stoffer.

Man kan læse mere om Coops kemikaliestrategi på: https://om.coop.dk/ansvarlighed/kvalitet+og+varesikkerhed/bedre+kemi.aspx

Coop har udviklet en lille animationsfilm om mikroovns-popcornene, som kan ses her på Coops Facebook side: https://www.facebook.com/video.php?v=10156054293160408&set=vb.10150141618795408&type=2&theater

Yderligere information:
Afdelingschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Irma går til kamp for miljøet: Klar med de første klimavenlige bæreposer21.6.2018 08:30pressemeddelelse

Som den første kæde i Danmark erstatter Irma nu plastic-bæreposerne med en klimavenlig og genanvendelig bærepose. De er i halvdelen af Irma butikkerne fra uge 29 og vil derefter blive rullet ud til hele kæden. ”Irma vil gå forrest, når det gælder mere bæredygtigt forbrug. Vores kunder har efterspurgt mere klimavenlige poser. Derfor er vi glade for, at vi som de første kan tilbyde denne type bærepose,” siger direktør Søren Steffensen, Irma. De nye poser er plantebaserede polyethylen baseret på sukkerør modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. De ny poser er produceret af ornybart materiale, hvor planterne har optaget Co2 imens de voksede og derfor er poserne klimavenlige, samtidig med at de der produceret under ordentlige forhold.. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. ”Selvom det er den hidtil mest klimavenlige bærepose i dansk detailhandel og er bæredygtigt, er det en stadig en god idé at man gen

Tilbagekaldelse af Party pølser14.6.2018 16:54pressemeddelelse

Hvilke fødevarer: X-tra Party pølser EAN: 7340011382485 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli/LokalBrugsen, Fakta og på Coop.dk/mad Party pølser EAN: 7340011437956 Nettoindhold 500g Det drejer sig om pakker med Bedst før: 19.06.2018 Solgt i: Fakta Virksomhed, der kalder tilbage: Coop Danmark A/S Producent: Animex Foods Årsag: Der er fundet stykker af blødt blåt plast i enkelte pakker med Bedst før: 19.06.2018 Risiko: Tilstedeværelsen af plastik medfører at produktet er uegnet til konsum. Råd til forbrugerne: Skulle man have varen opbevaret, rådes forbrugeren til at levere varen tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den. Kontaktperson: Kvalitetschef Malene Teller Blume: 5159 3134

Coop og YouSee i nyt partnerskab14.6.2018 08:00pressemeddelelse

Nyt partnerskab giver de1,7 million medlemmer af Coop bonus på mobiltelefoni hos Danmarks største teleselskab, YouSee. Bonusaftalen er første resultat af det nye partnerskab mellem Coop og YouSee, hvor den fælles ambition er at give danskerne adgang til attraktive mobilpakker med endnu flere fordele. ”Vi er glade for aftalen, fordi den indebærer, at vores medlemmer altid har adgang til de mest tidssvarende løsninger inden for mobiltelefoni. Coop og vores medlemsprogram skal favne den danske husstand og dets udgifter – her er telefoni centralt. YouSee og Coop har samme høje digitale niveau, hvorfor vores muligheder og fremtid er ret spændende” siger direktør for Coops medlemsprogram & Digitale Kanaler, Anders Mittag. Også hos YouSee er man begejstrede for den nye aftale. ”Vores kunder bliver mere og mere digitale, og derfor giver det rigtig god mening for os at samarbejde med Coop, der ligesom os har fokus på den digitale kundeoplevelse. Vi er glade for, at vores kunder nu ikke kun får