Nu kan Coops kunder igen spise mikroovns-popcorn

I maj fjernede Coop mikroovns-popcorn fra alle butikker pga. problematiske fluorerede stoffer i emballagen. Nu er de tilbage i ny og sikker emballage.

Et lille skridt fremad for fredagshyggen og et stort skridt for kampen mod skadelig kemi. Sådan ser Malene Teller Blume, afdelingschef for kemi og nonfood i Coop, på hendes og Coops sejr mod skadelige stoffer i mikroovns-popcorn.

I maj måned trak Coop produktet tilbage fra hylderne. Det stod nemlig klart, at emballagen indeholdt fluorerede stoffer, som bl.a. er mistænkt for at være hormonforstyrrende, kræftfremkaldende og øge risikoen for spontan abort.

Det skete efter en række forgæves forsøg på at få leverandører til et finde ufarlige alternativer.

Coops pres har dog nu fået leverandørerne til at udvikle emballage, der ikke indeholder de mistænkte fluorerede stoffer og derfor får mikroovns-popcorn et come-back i Coops butikker.Malene Teller Blume glæder sig over i forløbet:

”Vi er glade for igen at kunne tilbyde et meget populært produkt til vores kunder uden det meget problematiske kemikalie – og dermed holde fast i, at være helt fri for fluorerede stoffer i vores egne varemærker. Vi er også glade for at vise, at der kan findes løsninger i.f.t. problematisk kemi, hvis der kommer et ekstra pres på industrien”.

Hun håber, at det konkrete eksempel kan tjene som inspiration for andre virksomheder og for danske myndigheder.
”I Coop ser vi med bekymring på, at der i øjeblikket spares på den offentligt finansierede forskning i bl.a. hormonforstyrrende stoffer og påvirkning af miljø og sundhed fra skadelig kemi. Vi mener, at forbrugerne har krav på mere viden om, hvad det er de spiser.”

En af de mest anerkendte forskere i Danmark på området Philippe Grandjean og hans kolleger har vist, at fluorstofferne skader immunsystemet med den konsekvens, at vacciner ikke virker så godt som de burde. Han siger:
”Jeg synes at Coops initiativ er flot, det hjælper os et godt skridt på vejen”

Mikroovns-popcornene er på plads på hylderne i alle Coops kæder fra i dag.

Baggrund: Skadelig kemi et stort problem
Coop har i mange år arbejdet for at udfase stoffer, der er under mistanke for at være hormonforstyrrende og lancerede tidligere i år en kemistrategi ved navn ’Det beskidte dusin’, der skærper koncernens indsats i forhold til 12 lovlige kemikalie-grupper, der dog alle er mistænkt for at have store sundheds- eller miljømæssige problemer. De fluorerede stoffer, der fandtes i emballagen til mikroovnspopcorn, er et af de 12 stoffer.

Man kan læse mere om Coops kemikaliestrategi på: https://om.coop.dk/ansvarlighed/kvalitet+og+varesikkerhed/bedre+kemi.aspx

Coop har udviklet en lille animationsfilm om mikroovns-popcornene, som kan ses her på Coops Facebook side: https://www.facebook.com/video.php?v=10156054293160408&set=vb.10150141618795408&type=2&theater

Yderligere information:
Afdelingschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Coop.dk Shopping åbner ny online bogbutik6.9.2017 12:00pressemeddelelse

Onsdag den 6. september slår Coop.dk Shopping dørene op til en ny online bogbutik, hvor danskerne kan gå på opdagelse i alt fra bestsellere, krimier og biografier til børnebøger, fagbøger, kogebøger og rejsebøger. Butikken er ifølge Peter Gram Møller, kommerciel direktør i Coop.dk Shopping, et naturligt led i udviklingen af Coop.dk Shoppings overordnede strategi om, at være danskernes foretrukne online shoppingcenter. - Den fysiske bog er langt fra udkonkurreret af e-bøger og netlydbøger, udtaler Peter Gram Møller. - Det oplever vi i Coops fysiske butikker som Kvickly og SuperBrugsen. Ifølge Bog- og Litteraturpanelets seneste årsrapport, ”Bogen og litteraturens vilkår 2016”, som blev offentliggjort i september 2016, har boghandelen oplevet stærk konkurrence fra supermarkederne og internethandlen og det er denne tendens Coop.dk Shopping tapper yderligere ind i. Ifølge rapporten er produktionen af trykte bøger generelt stigende og fx er ny dansk skønlitteratur steget med mere end 50 % si