Nu kan Coops kunder igen spise mikroovns-popcorn

I maj fjernede Coop mikroovns-popcorn fra alle butikker pga. problematiske fluorerede stoffer i emballagen. Nu er de tilbage i ny og sikker emballage.

Et lille skridt fremad for fredagshyggen og et stort skridt for kampen mod skadelig kemi. Sådan ser Malene Teller Blume, afdelingschef for kemi og nonfood i Coop, på hendes og Coops sejr mod skadelige stoffer i mikroovns-popcorn.

I maj måned trak Coop produktet tilbage fra hylderne. Det stod nemlig klart, at emballagen indeholdt fluorerede stoffer, som bl.a. er mistænkt for at være hormonforstyrrende, kræftfremkaldende og øge risikoen for spontan abort.

Det skete efter en række forgæves forsøg på at få leverandører til et finde ufarlige alternativer.

Coops pres har dog nu fået leverandørerne til at udvikle emballage, der ikke indeholder de mistænkte fluorerede stoffer og derfor får mikroovns-popcorn et come-back i Coops butikker.Malene Teller Blume glæder sig over i forløbet:

”Vi er glade for igen at kunne tilbyde et meget populært produkt til vores kunder uden det meget problematiske kemikalie – og dermed holde fast i, at være helt fri for fluorerede stoffer i vores egne varemærker. Vi er også glade for at vise, at der kan findes løsninger i.f.t. problematisk kemi, hvis der kommer et ekstra pres på industrien”.

Hun håber, at det konkrete eksempel kan tjene som inspiration for andre virksomheder og for danske myndigheder.
”I Coop ser vi med bekymring på, at der i øjeblikket spares på den offentligt finansierede forskning i bl.a. hormonforstyrrende stoffer og påvirkning af miljø og sundhed fra skadelig kemi. Vi mener, at forbrugerne har krav på mere viden om, hvad det er de spiser.”

En af de mest anerkendte forskere i Danmark på området Philippe Grandjean og hans kolleger har vist, at fluorstofferne skader immunsystemet med den konsekvens, at vacciner ikke virker så godt som de burde. Han siger:
”Jeg synes at Coops initiativ er flot, det hjælper os et godt skridt på vejen”

Mikroovns-popcornene er på plads på hylderne i alle Coops kæder fra i dag.

Baggrund: Skadelig kemi et stort problem
Coop har i mange år arbejdet for at udfase stoffer, der er under mistanke for at være hormonforstyrrende og lancerede tidligere i år en kemistrategi ved navn ’Det beskidte dusin’, der skærper koncernens indsats i forhold til 12 lovlige kemikalie-grupper, der dog alle er mistænkt for at have store sundheds- eller miljømæssige problemer. De fluorerede stoffer, der fandtes i emballagen til mikroovnspopcorn, er et af de 12 stoffer.

Man kan læse mere om Coops kemikaliestrategi på: https://om.coop.dk/ansvarlighed/kvalitet+og+varesikkerhed/bedre+kemi.aspx

Coop har udviklet en lille animationsfilm om mikroovns-popcornene, som kan ses her på Coops Facebook side: https://www.facebook.com/video.php?v=10156054293160408&set=vb.10150141618795408&type=2&theater

Yderligere information:
Afdelingschef Malene Teller Blume, 5159 3134

Irma vil gøre en dansk klassiker til årets Valentin-hit12.2.2018 08:10pressemeddelelse

Onsdag den 14. februar er det Valentinsdag. I den anledning har Irma lagt hovederne i blød for at komme med det bedste bud til den moderne, urbane forbruger. Svaret har man nu fundet: Hjerter i flødesauce. Men selvfølgelig ikke en ordinær version af denne danske klassiker. Sammen med de to kokke Steve Momsen og Rasmus Kampmann har Irma udviklet en særlig udgave, som kombinerer kvalitetsråvarer med solidt håndværk og den særlige henkogningsteknik, hvor der med simpelt undertryk skabes en forlænget holdbarhed. Tilberedt af kød fra dyr, der har haft et ordentligt liv, økologiske mælkeprodukter og masser af friske, sunde grøntsager. ”Det er faktisk moderne at spise klassiske danske retter igen, men de skal have nye kvaliteter og vores version er rigtig slowfood med masser af smag og kærlighed, og derfor skabt til at glæde en, man holder af på denne særlige dag,” siger Max Schellenbauer, innovationschef i Irma. Sælges i glas med mad til to personer for 134 kr., som man kan give et personlig