Nu kan børn og unge få hjælp døgnet rundt: Fra i dag er BørneTelefonen døgnåben

Børn og unge skal ikke længere tjekke åbningstider eller møde en telefonsvarer, når de har brug for hjælp. Fra i dag er BørneTelefonen døgnåben som et af de eneste rådgivningstilbud målrettet alle børn og unge i Danmark.

Når de fleste af os sover, er der børn og unge, som forsøger at skrive eller ringe til BørneTelefonen - uden held. I 2021 har der været over 2.160 ubesvarede henvendelser i tidsrummet 02-07, hvor BørneTelefonen har holdt lukket.

Det er slut fra i dag. BørneTelefonen er nemlig blevet døgnåben som et af de eneste rådgivningstilbud målrettet alle børn og unge i Danmark.

”Vi ser et behov, som vi er utroligt glade for, at vi nu endelig kan imødekomme. Ingen børn og unge skal være alene med bekymringer, som forhindrer dem i at sove. Det skal altid være muligt at få hjælp, også om natten, uanset om barnet eller den unge har brug for at tale om ensomhed, kærestesorger eller misbrug,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Tunge samtaleemner i de sene timer
Tal fra BørneTelefonen viser, at 7,2 procent af samtalerne i hele åbningstiden handler om selvmordstanker. Efter klokken 21 fylder selvmordstanker i 10,5 procent af samtalerne. Samme tendens gør sig gældende i forhold til samtaler om bl.a. selvskade, angst og ensomhed. Det er især børn og unge over 13 år, der henvender sig i aften- og nattetimerne.

”Det er ikke, fordi vi forventer en storm af henvendelser om natten, nu hvor vi udvider åbningstiden. Men vi ved, at de samtaler, der lige nu ligger først på natten, ofte handler om alvorlige emner, og derfor er det godt, at børn og unge ikke behøver at forholde sig til åbningstider mere. De kan få hjælp på chat, sms og telefon hele året, døgnet rundt,” siger Rasmus Kjeldahl.

Oprindeligt var det først planen at gøre BørneTelefonen døgnåben fra 2022, men især på grund af rekordhøje indsamlingsresultater ved de seneste landsindsamlinger, har Børns Vilkår kunnet fremrykke planerne.

”Det har krævet en del planlægning og økonomi at få det her til at lykkes, men nu sker det endelig. Det skyldes ikke mindst, at så mange danskere, virksomheder og fonde har støttet op om BørneTelefonen. Det kommer tusindvis af børn og unge til gavn,” siger Rasmus Kjeldahl.

• Børnetelefonen har eksisteret siden 1987 og har åbent alle dage året rundt.
  • BørneTelefonen har tlf. 116111, og det er gratis og anonymt at ringe.
  • I perioden 1/1-30/9 2021 var der 2.160 henvendelser i tidsrummet 02-07, hvor BørneTelefonen hidtil har holdt lukket. Dette tal forventes at stige, når kendskabet til døgnåben bliver udbredt til målgruppen. I tidsrummet kl. 00-02 var der i samme periode i 2021 knap 10.000 henvendelser.
  • Børns Vilkår forventer i alt 60.000 rådgivningssamtaler på BørneTelefonen i 2021.
  • BørneTelefonen kan fra 1. november holde døgnåbent takket være de stadigt flere danskere, der støtter Børns Vilkårs arbejde. Herudover har flere fonde og virksomheder støttet økonomisk: Cirkle K, TDC Erhverv, Stryhns Gruppen, Hempel Fonden og Novo Nordisk Fonden.