Nu kan børn og unge få hjælp døgnet rundt: Fra i dag er BørneTelefonen døgnåben
Når de fleste af os sover, er der børn og unge, som forsøger at skrive eller ringe til BørneTelefonen - uden held. I 2021 har der været over 2.160 ubesvarede henvendelser i tidsrummet 02-07, hvor BørneTelefonen har holdt lukket.
Det er slut fra i dag. BørneTelefonen er nemlig blevet døgnåben som et af de eneste rådgivningstilbud målrettet alle børn og unge i Danmark.
”Vi ser et behov, som vi er utroligt glade for, at vi nu endelig kan imødekomme. Ingen børn og unge skal være alene med bekymringer, som forhindrer dem i at sove. Det skal altid være muligt at få hjælp, også om natten, uanset om barnet eller den unge har brug for at tale om ensomhed, kærestesorger eller misbrug,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Tunge samtaleemner i de sene timer
Tal fra BørneTelefonen viser, at 7,2 procent af samtalerne i hele åbningstiden handler om selvmordstanker. Efter klokken 21 fylder selvmordstanker i 10,5 procent af samtalerne. Samme tendens gør sig gældende i forhold til samtaler om bl.a. selvskade, angst og ensomhed. Det er især børn og unge over 13 år, der henvender sig i aften- og nattetimerne.
”Det er ikke, fordi vi forventer en storm af henvendelser om natten, nu hvor vi udvider åbningstiden. Men vi ved, at de samtaler, der lige nu ligger først på natten, ofte handler om alvorlige emner, og derfor er det godt, at børn og unge ikke behøver at forholde sig til åbningstider mere. De kan få hjælp på chat, sms og telefon hele året, døgnet rundt,” siger Rasmus Kjeldahl.
Oprindeligt var det først planen at gøre BørneTelefonen døgnåben fra 2022, men især på grund af rekordhøje indsamlingsresultater ved de seneste landsindsamlinger, har Børns Vilkår kunnet fremrykke planerne.
”Det har krævet en del planlægning og økonomi at få det her til at lykkes, men nu sker det endelig. Det skyldes ikke mindst, at så mange danskere, virksomheder og fonde har støttet op om BørneTelefonen. Det kommer tusindvis af børn og unge til gavn,” siger Rasmus Kjeldahl.
FAKTA
- Børnetelefonen har eksisteret siden 1987 og har åbent alle dage året rundt.
- BørneTelefonen har tlf. 116111, og det er gratis og anonymt at ringe.
- I perioden 1/1-30/9 2021 var der 2.160 henvendelser i tidsrummet 02-07, hvor BørneTelefonen hidtil har holdt lukket. Dette tal forventes at stige, når kendskabet til døgnåben bliver udbredt til målgruppen. I tidsrummet kl. 00-02 var der i samme periode i 2021 knap 10.000 henvendelser.
- Børns Vilkår forventer i alt 60.000 rådgivningssamtaler på BørneTelefonen i 2021.
- BørneTelefonen kan fra 1. november holde døgnåbent takket være de stadigt flere danskere, der støtter Børns Vilkårs arbejde. Herudover har flere fonde og virksomheder støttet økonomisk: Cirkle K, TDC Erhverv, Stryhns Gruppen, Hempel Fonden og Novo Nordisk Fonden.
Billeder
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Rekordmange samler ind til Børns Vilkår i dag17.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkår afholder i dag landsindsamling med det højeste antal tilmeldte indsamlere nogensinde. Pengene går til at sikre, at børn og unge kan komme igennem til BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT, når de har brug for det.
Børns Vilkår: Anbringelsessteder kan gøre børn og unge så utrygge, at de stikker af27.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når børn og unge stikker af fra deres anbringelsessted, kan det bunde i følelsen af at være utryg, ensom og ligegyldig. De stikker af som sidste udvej, når de oplever, at voksne gang på gang ikke lytter og inddrager dem i, hvor de skal bo. Det fortæller anbragte børn og unge i ny analyse af Børns Vilkår.
To år med krig i Ukraine: Angst, stress og trivsel i skolen fylder hos børn og unge på BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje23.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
På knap to år har BørneTelefonens ukrainske rådgivningslinje hos Børns Vilkår haft 870 rådgivningssamtaler med ukrainske børn og unge om det, der fylder hos dem efter ankomsten til Danmark.
Ny undersøgelse: Skoleelever har det dårligere med sig selv og er mindre fysisk aktive, når de rammer udskolingen8.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børn og unge på de ældste klassetrin har dårligere livskvalitet end deres yngre skolekammerater – det gælder især for pigerne. I udskolingen er det mere end hver femte pige, der ikke er glad for, hvem hun er. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond, der udkommer i dag.
Endnu et rekordår: BørneTelefonen og HØRT havde 63.529 samtaler med børn og unge i 202317.1.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Børns Vilkårs rådgivningslinjer BørneTelefonen og ungerådgivning HØRT havde i alt 63.529 samtaler med børn og unge i 2023. Det er mere end 3.000 flere samtaler end året før og dermed det højeste antal nogensinde. Emner relateret til psykisk mistrivsel er blandt højdespringerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum