Nu kan Bella får dyrlægehjælp via mobilen hjemme i hundekurven

If udvider hundeforsikring med online dyrlægehjælp

De fleste hundeejere kender til tilfælde, hvor man er i tvivl om hvorvidt man bør kontakte en dyrlæge. Med en ny digital dyrlægekonsultation kan hundeejeren hurtigt og enkelt få afklaret om en ændret adfærd hos hunden eller en uheldig episode kræver behandling, uden at skulle begive sig hen til dyrlægeklinikken. Er hunden forsikret for sygdom og ulykke hos If, dækker de ydelsen.

Kunderne bestiller tid via en app og klarer konsultationen over mobil eller iPad. I videoopkaldet kan man vise dyrlægen, hvad der er galt med hunden.

- Næsten 90 pct. af danskerne har en smartphone i dag. Den giver overblik og adgang til det meste og vi behøver ikke være et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Den digitale dyrlæge kan bookes fra kl. 9 til kl. 24 og holder åbent alle ugens dage. Det giver stor fleksibilitet for vores kunder, forklarer kommunikationschef Birgitte Ringbæk, fra If Skadeforsikring. Hun fortsætter:

- Ligesom med mennesker sker skader og ulykker med hunde hvor som helst, og når som helst. Der kan være langt til nærmeste dyrlæge. I mange tilfælde kan et godt råd fra en online dyrlæge hjælpe situationen. Samtidig tager dyrlægen stilling til, om der er behov for reel behandling og henviser i så fald til dyrlægeklinik.

Det er firmaet FirstVet med tilsvarende ydelser i Sverige, Norge, Finland og Storbritannien, der står bag den digitale dyrlægetjeneste i Danmark. Siden etableringen i Sverige i 2016 er antallet af brugere fordoblet, og virksomheden har hjulpet over 110.000 dyr med over 10.000 digitale konsultationer om måneden.

- Digitale konsultationer er blevet en vigtig del af sundhedstjenesterne for mennesker. Vi synes, at dyrene bør få samme tilbud. Vi ser ofte, at mange venter længere end de burde, inden hunden får hjælp. Vi tilbyder kvalificeret konsultationer med uddannede dyrlæger, der kan rådgive i løbet af få minutter, når det passer dig og dit kæledyr i trygge omgivelser, siger direktør i FirstVet David Prien.

Opgørelser fra FirstVet viser, at de i gennemsnit løser 65% af alle konsultationer på stedet. Til sammenligning bliver 85% af kunderne i almindelige dyrlæge-praksisser henvist til personligt fremmøde, når man ringer.

- FirstVet giver hurtig eksperthjælp og sparer vores kunder for tid. Det er et supplement, vi er rigtig glade for at tilbyde hundeejere. Mange bekymringer kan løses gennem en videosamtale, men er der behov for en fysisk dyrlæge, er den mulighed altid til stede, siger Birgitte Ringbæk.