Nu kan alle få leveret bæredygtig beton baseret på genbrugsbeton

Dansk Mobil Beton A/S har i samarbejde med Teknologisk Institut og Norrecco A/S og med støtte fra Innovationsfonden udviklet en række nye kvalitetsbetoner baseret på op til 100% genbrugsbeton, der nu sælges direkte til både private og professionelle, som ønsker at bygge grønt.

En væsentlig del af det byggeaffald, der hvert år skabes i Danmark, er betonaffald i form af affald fra nedrivninger eller spild i forbindelse med produktionen af ny beton. Samtidig er vi i Danmark ved at løbe tør for nogle af de råstoffer, som blandt andet bruges til at fremstille beton til byggeriet. Derfor er det ikke bare en god idé, men også en nødvendighed at finde alternativer til de almindelige råstoffer, når man producerer nye byggematerialer.

Dansk Mobil Beton A/S har udviklet en række recepter på beton, hvor tilslaget i form af både sten og grus erstattes med 100 procent genbrug af beton fra nedrivninger og spild fra almindelig betonproduktion.

Projektet er gennemført i samarbejde med Teknologisk Institut og Norrecco A/S og med støtte fra Innovations-fonden.

Recepterne er udviklet i tæt samarbejde med Teknologisk Institut, fortæller Direktør i Dansk Mobil Beton Ole Keinicke Christensen og fortsætter: Vi forventer os meget af den nye bæredygtige beton, der nu gøres tilgængelig for alle, som ønsker at give deres byggeprojekt en grøn profil – uanset om bygherren er privat eller professionel.

Der er der principielt ikke noget nyt i at genbruge gammel beton i forbindelse med produktionen af ny beton, men det besværliggøres af, at langt de fleste betonværker i Danmark ikke er gearet til at anvende tilslag af nedknust materiale. Det kræver således en vis omstilling hver gang man skal producere en bæredygtig beton baseret på nedknuste materialer uanset om der er tale om nedknust beton eller andre former for byggeaffald som f.eks. nedknust tegl.

Det problem har man ikke hos Dansk Mobil Beton, idet man benytter sig af de såkaldt mobile mixere. Dvs. små blandeværker monteret bag på en lastbil eller sættevogn, der køres ud på byggepladsen og producerer betonen på stedet. Disse anlæg er langt mere fleksible og kan uden problemer erstatte sten og grus med nedknust materiale.

Samtidig rummer de mobile værker også en række andre miljømæssige fordele, forklarer Ole Keinicke Christensen og uddyber:

- Da vores beton produceres på stedet, kan vi nøjes med at levere præcist den mængde beton, som skal bruges til den aktuelle støbning. Herefter kan bilen køre videre til næste støbning indtil alle materialer er brugt op.

Ved leverancer fra traditionelle betonværker bestiller man som regel for meget (typisk 10-15%), for at være sikker på, der er er beton nok, da der er store omkostninger forbundet med at få leveret ekstra. Den beton, der i sagens natur ofte er i overskud, skal herefter køres til deponering, hvilket betyder ekstra kørsel. Der er dermed tale om en dobbelt miljøbelastning med spild af råvarer og ekstra kørsel til og fra genbrugspladsen.

- Man kan dermed tale om at optimere miljøeffekten ved at producere sin beton af nedknust genbrugsbeton på de mobile værker. Det er derfor vi markedsfører produktet som økovenlig bæredygtig beton – et produkt, som vi forventer os meget af både især i forhold til offentlige bygherrer som f.eks. kommuner, men også i forhold private kunder, som i høj grad viser interesse for at bygge grønnere, slutter Ole Keinicke Christensen.

Ole Keinicke Christensen, ole@danskmobilbeton, Tlf. 71 71 41 40

Information om Dansk Mobil Beton A/S

Dansk Mobil Beton A/S
Bækgårdsvej 78
4140 Borup

Dansk Mobil Beton A/S er den eneste udbyder af mobilbeton i Danmark. Når du handler hos os, kommer betonværket til dig, og din beton produceres på stedet i lige præcis den mængde og kvalitet, som du ønsker.

Vi blander betonen på stedet, hvilket sikrer, at lang transporttid eller uforudsete forsinkelser på byggepladsen ikke kommer til at påvirke kvaliteten af det leverede betonprodukt.

Samtidig betyder den fleksi­ble produktionsform, at man kan justere eller omstille produktionen af beton til alle mix­typer, sætmålsvariationer samt styrkeklasser inden for få minutter. Det er også muligt at tage hensyn til faktorer som temperatur og nedbør ved produktionen.

Hos Dansk Mobil Beton er du sikret:

• Frisk beton produceret direkte på pladsen
  • Præcis den mængde beton, der er behov for – hverken mere eller mindre
  • Mulighed for flere betontyper i samme levering
  • Leverancer både til store bygge- og anlægsprojekter samt private
  • Beton produceret af certificerede produkter og i overensstemmelse med gældende standarder
  • Miljøvenlig produktion
  • Reelle priser – ingen gebyrjungle