Nu holder Cirkel Kaffe Danmarks største kaffesmagning

Danskerne er blevet mere passionerede kaffedrikkere og op mod 5000 forventes at deltage i kæmpe kaffesmagning 27. marts

Danskerne går mere op i kaffe end nogensinde før.

Det er baggrunden for, at Cirkel Kaffe i denne måned kommer med den største udvidelse i 65 år, Cirkel Kaffe Grand Cru. Det er kaffe, der sætter en helt ny standard for kaffe solgt i supermarkeder. Baseret på de bedste bønner fra Tanzania, Brasilien, Kenya og Guatemala og ristet på Coops eget state of the art risteri i Kenya

Det er også baggrunden for, at man nu inviterer kunderne til Danmarks største samlede kaffesmagning, hvor Grand Cru-kafferne er i centrum.

Det foregår lørdag den 27. marts kl. 15.30 og to timer frem på Facebook. Coop forventer, at op mod 5.000 danskere vil deltage.

”Vi ser en ny generation vokse op med større interesse for bedre kaffeoplevelser. Udbuddet af god kaffe vokser, og det er blevet langt mere tilgængeligt, både på cafeer, kaffebarer og nu også i supermarkederne. Det er cheap luxury, som de fleste kan forkæle sig selv med. Derfor er der også stor interesse for at lære mere om kaffe,” siger Søren Sylvest.

Han var med til at starte den kafferevolution, der er sket i Danmark, da han sammen med Claus Meyer skabte Estate Coffe for ca. 20 år siden. I dag er han kaffeambassadør for Coop og international salgsdirektør for Coops eget kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters.

For at være med i smagningen skal man i sin lokale Kvickly eller SuperBrugsen købe et smagekit til125,00 kr. Udover kaffen medfølger beskrivelse af de 4 kaffer, et smagehjul med typiske noter/aromaer samt information om, hvordan man får den bedste oplevelse ud af

Selve smagningen foregår på den måde, at Søren Sylvest vil præsentere og smage for på de nye kaffer. Frederik Schiøtz, selvstændig barista og kaffeekspert, og Lotte Malmgren, rutineret kaffenyder og redaktør på magasinet Vin & Co., er medværter. Holdet vil guide gennem smagningen af de forskellige kaffer, og seerne kan stille spørgsmål undervejs via Facebook-chatten.

Yderligere information: Kaffeambassadør Søren Sylvest, 5159 4155 /

soren.sylvest@coop.dk

Kaffesmagning (coop.dk)

(Foto til fri brug: Kaffeambassadør Søren Sylvest, Coop)

CIRKEL GRAND CRU KAFFEPROFILER

Kilimanjaro TANZANIA                                                                                                                                                         Bønner fra kaffefarme i 1500-1800 meters højde omkring det ikoniske Kilimanjaro bjerg i Tanzania.                                                                                                                                       Kopprofil: Mellemristet. Elegant blød kaffe med ren smag af kaffe og markant sødme, ingen bitterhed.

Samambaia Estate BRASIL                                                                                                                                                 Single Estate kaffe fra farmen Samambaia i Campo das Vertentes, Minas Gerais Brasilien.

Kopprofil: Mørkristet. Fyldig kaffe fra Brasilien med lav syrlighed og noter af fin chokolade.

KENYA                                                                                                                                                                                    Kaffe fra African Coffee Roasters hjemmebane, udvalgt og ristet af George Wanja, Kenyas førende Ristemester.

Kopprofil: Mellemristet. Kompleks og fyldig kaffe med intens sødme og let frugtig syrlighed.

Økologisk GUATEMALA                                                                                                                                               Kooperativ kaffe fra højtbeliggende små familiebrug med rig vulkansk jord i det nordvestlige Guatemala.

Kopprofil: Mørkristet. Intens og kompleks kaffe med delikat syrlighed og udtalt sødme.

Årets første danske jordbær i Irma i dag13.4.2021 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

En sand forårsbebuder er fra i dag i de første butikker: Danske jordbær. Mængderne er meget små, så kunderne vil kun i udvalgte Irma butikker kunne købe årets første danske jordbær. Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. De er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion med ekstra store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. I denne uge er det kun udvalgte Irma butikker, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge kommer der større mængder og om ca. 14 dage forventes, at produktionen er så stor, at der er jordbær i alle Coops godt 1000 butikker. De første danske jordbær sælges for 36 kr. pr. bakke med 250 gram. Der vil i dag være omkring 250 bakker fordelt på 10 forskellige butikker: Codanhus Ndr. Fasanvej Platan Roskilde Søborg Nørreport Hillerød Østerport Ordrup Hørsholm Hunsballe Grønt er en familiedrevet virksomhed med over 50 års erfaring i produktion af jordbær og grønt

I år varer nytår lige til påske29.3.2021 10:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Caviar til 429 kr. for 50 gram, østers, krogmodnet oksekød, eksklusivt dansk lammekød og andre luksus-delikatesser. Det er nemlig nogle af de varer, Irma har på tilbud op til påske. Det viser, at danskerne de seneste måneder har ændret indkøbsvaner, så der er blevet bedre plads til den lille luksus. Irmas tilbudsavis til påske er derfor tilrettelagt under mottoet: Nytårsaften varer lige til påske. ”Vi er jo i en tid, hvor der desværre ikke er de store oplevelser på programmet, så vil vi gerne forkæle de aller nærmeste og dem vi elsker, med en lille luksus f.eks. i form af en smagsoplevelse,” siger konst. kædedirektør i Irma, Rikke Wolff. ”Til nytår så vi et langt større salg af luksusvarer, end vi har set tidligere. Derfor har vi i år skruet op til påske for de bedste varer,” siger Rikke Wolff. Det er de større Irma-butikker med egne slagterafdelinger, der har alle de luksusvarer, der normalt ikke sælges i supermarkeder. Det betyder, at de cirka 50 mindre Irma-butikker, der også holder