Stenocare

Nu går startskuddet til at dyrke medicinsk cannabis i Danmark

Den 1. januar 2018 bliver det legalt, at producere og sælge medicinsk cannabis på recept til danske patienter.
STENOCARE ledelsen på studietur til Canada (Fra venstre: Rolf Steno, Thomas Skovlund Schnegelsberg og Søren Kjær)

Den danske virksomhed STENOCARE har fået tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til at dyrke og producere medicinsk cannabis. Dermed bliver virksomheden blandt de første producenter i Danmark og Europa.

De danske regler sætter høje krav til renhed og kvalitet af produkterne, og derfor har STENOCARE valgt at etablere et højteknologisk anlæg med lukkede hygiejniske klimarum. På den måde kan virksomheden styre alle de vigtige forhold under vækstperioden – som f.eks. temperatur, fugtighed, lys, vanding og øvrige påvirkninger.

Citat fra Søren Kjær, cand.hort & produktionsdirektør:

”Vi har nøje vurderet forskellige dyrkningsmuligheder, og vores konklusion er at friland og drivhuse vil have meget vanskeligt ved at efterleve de høje krav fra myndighederne. STENOCARE vil derfor benytte indendørs klimarum til dyrkning og produktion”

Ambitionerne hos virksomheden er store – både på egne og Danmarks vegne. Forsøgsordning kan placere Danmark som pioner indenfor medicinsk cannabis. STENOCARE vil nu begynde på etableringen af sit 3000 kvm anlæg i Kronjylland, som vil få kapacitet til at dække patienter i Danmark og Europa. Der lægges stor vægt på renlighed, og derfor vil alle medarbejdere bære heldragter, handsker, masker og hårnet. ”Vi har besøgt de førende producenter i Canada, og det har givet os en dyb indsigt i metoderne bag farmaceutisk fremstillet cannabis. Den viden vil vi bruge i vores egen produktion” siger Søren Kjær.

Thomas Skovlund Schnegelsberg, adm dir
thomas@stenocare.com / tlf 31770060

Billeder

Information om Stenocare

Følg pressemeddelelser fra Stenocare

Flere pressemeddelelser fra Stenocare

STENOCARE A/S udvider sit medicinsk cannabis produktsortiment med en ny kategori for at give patienter yderligere valgmuligheder10.12.2018 17:24:50 CET | Pressemeddelelse

STENOCARE A/S (”STENOCARE”) annoncerede den 9. november sin plan om at begynde arbejdet for en godkendelse af tre nye medicinsk cannabisprodukter til danske patienter. I dag kan selskabet annoncere, at tre ansøgninger for medicinsk cannabis kapsler er afleveret til Lægemiddelstyrelsen. Kapslerne er en ny kategori, som giver patienterne en yderligere form for doseringsmetode i deres behandling med medicinsk cannabis. STENOCARE håber at kunne levere de tre nye produkter i sommeren 2019.

STENOCARE A/S har haft et positivt salg og har igen importeret et nyt batch af medicinsk cannabis olieprodukter30.11.2018 10:03:32 CET | Pressemeddelelse

STENOCARE A/S (“STENOCARE”) kan i dag meddele, at selskabet har importeret andet batch af medicinsk cannabis olieprodukter fra sin canadiske leverandør, CannTrust Inc. Denne leverance er i overensstemmelse med STENOCARE’s forventninger for Q4 2018, som blev kommunikeret i selskabets børsmemorandum. Med denne leverance er selskabet klar til at realisere dets målsætning om 2100 behandlinger i Q4 2018 – samt sikre danske patienter kan få adgang til medicinsk cannabis i deres behandling.