Stenocare

Nu går startskuddet til at dyrke medicinsk cannabis i Danmark

Den 1. januar 2018 bliver det legalt, at producere og sælge medicinsk cannabis på recept til danske patienter.

STENOCARE ledelsen på studietur til Canada (Fra venstre: Rolf Steno, Thomas Skovlund Schnegelsberg og Søren Kjær)

Den danske virksomhed STENOCARE har fået tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til at dyrke og producere medicinsk cannabis. Dermed bliver virksomheden blandt de første producenter i Danmark og Europa.

De danske regler sætter høje krav til renhed og kvalitet af produkterne, og derfor har STENOCARE valgt at etablere et højteknologisk anlæg med lukkede hygiejniske klimarum. På den måde kan virksomheden styre alle de vigtige forhold under vækstperioden – som f.eks. temperatur, fugtighed, lys, vanding og øvrige påvirkninger.

Citat fra Søren Kjær, cand.hort & produktionsdirektør:

”Vi har nøje vurderet forskellige dyrkningsmuligheder, og vores konklusion er at friland og drivhuse vil have meget vanskeligt ved at efterleve de høje krav fra myndighederne. STENOCARE vil derfor benytte indendørs klimarum til dyrkning og produktion”

Ambitionerne hos virksomheden er store – både på egne og Danmarks vegne. Forsøgsordning kan placere Danmark som pioner indenfor medicinsk cannabis. STENOCARE vil nu begynde på etableringen af sit 3000 kvm anlæg i Kronjylland, som vil få kapacitet til at dække patienter i Danmark og Europa. Der lægges stor vægt på renlighed, og derfor vil alle medarbejdere bære heldragter, handsker, masker og hårnet. ”Vi har besøgt de førende producenter i Canada, og det har givet os en dyb indsigt i metoderne bag farmaceutisk fremstillet cannabis. Den viden vil vi bruge i vores egen produktion” siger Søren Kjær.

Thomas Skovlund Schnegelsberg, adm dir
thomas@stenocare.com / tlf 25326656