Kræftens Bekæmpelse

Nu får Norge neutrale tobakspakker

30.6.2017 07:00 | Kræftens Bekæmpelse

Del

Nordmænd må fra 1. juli vænne sig til noget anderledes cigaret- og snuspakker. Her træder nye regler om ’neutrale tobakspakker’ i kraft, og det betyder farvel til iøjnefaldende farver og logoer. Reglerne skal bidrage til, at færre børn og unge lærer at ryge.

Samme farve, samme skrift og ingen logoer eller symboler på tobakspakker og snusdåser. I Norge skal selv en pakke blå Kings fra 1. juli serveres i en brungrøn pakke, når lov om neutrale tobakspakker træder i kraft.

For børnenes skyld

Formålet med neutrale tobakspakker er at fjerne reklameværdien fra tobaksindpakningen. Og det har især betydning for børn og unge.

- Tobaksindustrien bruger design til at give deres cigaretter et image og en identitet. Den fortælling får vi del i, når vi køber et bestemt mærke. Med neutrale pakker fjerner man reklameværdien fra tobakspakkerne, forklarer Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Forskning viser, at færre børn og unge bliver fristet til at ryge cigaretter, når pakkerne ikke længere kan bruges til at signalere en bestemt identitet.

Færre unge begynder at ryge

Norge er det fjerde land efter Australien, Storbritannien og Frankrig, der får neutrale tobakspakker og det første land, hvor også snus er omfattet af loven. Den fulde virkning af neutrale pakker kan først ses i statistikkerne på lang sigt. Alligevel har Australien allerede oplevet en nedgang i andelen af rygere og forventer, at effekt vil vokse yderligere med tiden.

- Der er ingen tvivl om, at neutrale pakker virker. Derfor håber vi, at de danske politikere vil gå samme vej som Norge. Hvis vi skal nå målet om en røgfri generation i 2030, er neutrale pakker et af de redskaber, vi bør bruge, siger Niels Them Kjær.

Han slår fast, at neutrale pakker ikke generer dem, der allerede ryger, men beskytter børn og unge, der ikke er begyndt endnu.

Opbakning i befolkningen

Over halvdelen af nordmændene bakker op om loven. Rygere og snusbrugere er dog mindre positive. For at informere om loven og dens formål, har Helsedirektoratet, Norges sundhedsstyrelse, lanceret en oplysningskampagne på blandt andet sociale medier.

- Vi ønsker at få frem, at det ikke er i orden, at børn og unge bliver fristet til at begynde at bruge tobak, og at indpakning faktisk er reklame - selv om man måske ikke tænker over, at det er sådan, siger Bjørn Guldvor, direktør i Helsedirektoratet, i en pressemeddelelse.

Norge har udover neutrale pakker sat prisen på tobak markant op, forbudt synlig tobak i butikker og gjort skoletiden røgfri på grundskoler og ungdomsuddannelser.I Norge ryger kun 9 pct. af unge i grundskolens ældste klasser hver dag eller ind imellem, hvor tallet i Danmark er 18 pct.

Nøgleord

Kontakter

Niels Them Kjær, projektchef for tobak, Kræftens Bekæmpelse.
Mail: ntk@cancer.dk, mobil: 30 38 15 31

Billeder

Information om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 Kbh Ø

http://www.cancer.dk

Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Husk skygge, solhat og solcreme på solferien – ellers får du hjælp af de lokale19.6.2017 06:00pressemeddelelse

Sommerferien nærmer sig, og mange danskere kan snart se frem til at blive mødt af sol og varme, når de rejser sydpå i sommerferien. Men i år er der risiko for at blive mødt af mere end sydens sol. For udlandet har taget Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens kampagne ’Help a Dane’ til sig, og det betyder, at de lokale nu står klar til at smøre dig ind i solcreme og give dig solhat på, hvis du sløser med solbeskyttelsen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum