Kræftens Bekæmpelse

Nu får Norge neutrale tobakspakker

Del

Nordmænd må fra 1. juli vænne sig til noget anderledes cigaret- og snuspakker. Her træder nye regler om ’neutrale tobakspakker’ i kraft, og det betyder farvel til iøjnefaldende farver og logoer. Reglerne skal bidrage til, at færre børn og unge lærer at ryge.

Samme farve, samme skrift og ingen logoer eller symboler på tobakspakker og snusdåser. I Norge skal selv en pakke blå Kings fra 1. juli serveres i en brungrøn pakke, når lov om neutrale tobakspakker træder i kraft.

For børnenes skyld

Formålet med neutrale tobakspakker er at fjerne reklameværdien fra tobaksindpakningen. Og det har især betydning for børn og unge.

- Tobaksindustrien bruger design til at give deres cigaretter et image og en identitet. Den fortælling får vi del i, når vi køber et bestemt mærke. Med neutrale pakker fjerner man reklameværdien fra tobakspakkerne, forklarer Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Forskning viser, at færre børn og unge bliver fristet til at ryge cigaretter, når pakkerne ikke længere kan bruges til at signalere en bestemt identitet.

Færre unge begynder at ryge

Norge er det fjerde land efter Australien, Storbritannien og Frankrig, der får neutrale tobakspakker og det første land, hvor også snus er omfattet af loven. Den fulde virkning af neutrale pakker kan først ses i statistikkerne på lang sigt. Alligevel har Australien allerede oplevet en nedgang i andelen af rygere og forventer, at effekt vil vokse yderligere med tiden.

- Der er ingen tvivl om, at neutrale pakker virker. Derfor håber vi, at de danske politikere vil gå samme vej som Norge. Hvis vi skal nå målet om en røgfri generation i 2030, er neutrale pakker et af de redskaber, vi bør bruge, siger Niels Them Kjær.

Han slår fast, at neutrale pakker ikke generer dem, der allerede ryger, men beskytter børn og unge, der ikke er begyndt endnu.

Opbakning i befolkningen

Over halvdelen af nordmændene bakker op om loven. Rygere og snusbrugere er dog mindre positive. For at informere om loven og dens formål, har Helsedirektoratet, Norges sundhedsstyrelse, lanceret en oplysningskampagne på blandt andet sociale medier.

- Vi ønsker at få frem, at det ikke er i orden, at børn og unge bliver fristet til at begynde at bruge tobak, og at indpakning faktisk er reklame - selv om man måske ikke tænker over, at det er sådan, siger Bjørn Guldvor, direktør i Helsedirektoratet, i en pressemeddelelse.

Norge har udover neutrale pakker sat prisen på tobak markant op, forbudt synlig tobak i butikker og gjort skoletiden røgfri på grundskoler og ungdomsuddannelser.I Norge ryger kun 9 pct. af unge i grundskolens ældste klasser hver dag eller ind imellem, hvor tallet i Danmark er 18 pct.

Nøgleord

Kontakter

Niels Them Kjær, projektchef for tobak, Kræftens Bekæmpelse.
Mail: ntk@cancer.dk, mobil: 30 38 15 31

Billeder

Information om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse
Strandboulevarden 49
2100 Kbh Ø

http://www.cancer.dk

Følg pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Kræftens Bekæmpelse

Hvad har brøleaben, tigermissen og dansetrolden til fælles? Svaret handler om alkohol og kræft20.11.2017 06:00pressemeddelelse

Alkohol gør noget ved os. Når vi har fået et par genstande indenbords, bliver mange af os mere snakkesalige, nogle er ikke til at hive væk fra dansegulvet, og andre bliver pludselig ekstra charmerende – synes de selv. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’ sætter i en ny indsats fokus på, hvad alkohol gør ved os, og bag den humoristiske indpakning gemmer sig et alvorligt budskab: Uanset hvilken type du bliver, når du drikker alkohol, så øger alkohol risikoen for kræft.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum