Nu får Norge neutrale tobakspakker

Nordmænd må fra 1. juli vænne sig til noget anderledes cigaret- og snuspakker. Her træder nye regler om ’neutrale tobakspakker’ i kraft, og det betyder farvel til iøjnefaldende farver og logoer. Reglerne skal bidrage til, at færre børn og unge lærer at ryge.

Samme farve, samme skrift og ingen logoer eller symboler på tobakspakker og snusdåser. I Norge skal selv en pakke blå Kings fra 1. juli serveres i en brungrøn pakke, når lov om neutrale tobakspakker træder i kraft.

For børnenes skyld

Formålet med neutrale tobakspakker er at fjerne reklameværdien fra tobaksindpakningen. Og det har især betydning for børn og unge.

- Tobaksindustrien bruger design til at give deres cigaretter et image og en identitet. Den fortælling får vi del i, når vi køber et bestemt mærke. Med neutrale pakker fjerner man reklameværdien fra tobakspakkerne, forklarer Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Forskning viser, at færre børn og unge bliver fristet til at ryge cigaretter, når pakkerne ikke længere kan bruges til at signalere en bestemt identitet.

Færre unge begynder at ryge

Norge er det fjerde land efter Australien, Storbritannien og Frankrig, der får neutrale tobakspakker og det første land, hvor også snus er omfattet af loven. Den fulde virkning af neutrale pakker kan først ses i statistikkerne på lang sigt. Alligevel har Australien allerede oplevet en nedgang i andelen af rygere og forventer, at effekt vil vokse yderligere med tiden.

- Der er ingen tvivl om, at neutrale pakker virker. Derfor håber vi, at de danske politikere vil gå samme vej som Norge. Hvis vi skal nå målet om en røgfri generation i 2030, er neutrale pakker et af de redskaber, vi bør bruge, siger Niels Them Kjær.

Han slår fast, at neutrale pakker ikke generer dem, der allerede ryger, men beskytter børn og unge, der ikke er begyndt endnu.

Opbakning i befolkningen

Over halvdelen af nordmændene bakker op om loven. Rygere og snusbrugere er dog mindre positive. For at informere om loven og dens formål, har Helsedirektoratet, Norges sundhedsstyrelse, lanceret en oplysningskampagne på blandt andet sociale medier.

- Vi ønsker at få frem, at det ikke er i orden, at børn og unge bliver fristet til at begynde at bruge tobak, og at indpakning faktisk er reklame - selv om man måske ikke tænker over, at det er sådan, siger Bjørn Guldvor, direktør i Helsedirektoratet, i en pressemeddelelse.

Norge har udover neutrale pakker sat prisen på tobak markant op, forbudt synlig tobak i butikker og gjort skoletiden røgfri på grundskoler og ungdomsuddannelser.I Norge ryger kun 9 pct. af unge i grundskolens ældste klasser hver dag eller ind imellem, hvor tallet i Danmark er 18 pct.

Niels Them Kjær, projektchef for tobak, Kræftens Bekæmpelse.
Mail: ntk@cancer.dk, mobil: 30 38 15 31

Ida Pedersen, Hanstholm, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 17:00pressemeddelelse

Ida Pedersen, Hanstholm, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse, som hun har siddet i siden 2015. Ida Pedersen er uddannet sygeplejerske, har et diplom i offentlig forvaltning og er medlem af kommunalbestyrelsen. - Gennem mit arbejde som sygeplejerske oplever jeg desværre stadig patienter og pårørende, der føler sig svigtet. De mangler støtte og vejledning om behandlingsmuligheder og rette individuelle opfølgningsforløb. Jeg vil gerne arbejde for, at alle aktører bidrager til bedst mulige forløb, siger hun.

Helle Pappot, Allerød, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:57pressemeddelelse

Overlæge, dr.med Helle Pappot, Allerød ,er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Hun har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015 og vil arbejde for bedst mulig patient- og pårørende-inddragelse på kræftområdet ud fra patienternes ønske. - I mit job som overlæge på Rigshospitalets kræftafdeling (onkologisk klinik) møder jeg rigtig mange kræftpatienter og deres pårørende. Det er mit indtryk, at mange af de mennesker, jeg møder, ønsker at tage aktivt del i kræftforløbe, siger Helle Pappot, der i hovedbestyrelsen også vil arbejde for at fastholde Kræftens Bekæmpelses store engagement i og støtte til alle aspekter af kræftforskning.

Hanne Ringgaard Møller, Svendborg, genvalgt til hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse27.5.2018 16:50pressemeddelelse

Lektor og byrådsmedlem Hanne Ringgard Møller, Svendborg, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Det blev hun søndag på det årlige repræsentantskabsmøde i Kolding. Hanne Ringgard Møller har været medlem af hovedbestyrelsen siden 2015. Hun vil i bestyrelsesarbejdet bl.a. fokusere på kommunernes samarbejde med de lokale foreninger både i praksis og økonomisk. Og så arbejder hun for rehabilitering og fysisk aktivitet til kræftramte og forebyggende træning og vil desuden bakke op om grundigt gennemtænkte landskampagner mod rygning og alkohol.

Susanne Ulk, Haslev, nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse27.5.2018 16:38pressemeddelelse

Susanne Ulk, Haslev, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse valgt som nyt medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse. Susanne Ulk er uddannet lærer og er selvstændig arbejdsmiljøkonsulent, vejleder samt Master of Public Administration. Hun vil i Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse arbejde for at skabe mere sammenhæng og synergi i det kræftpolitiske arbejde på det lokale, regionale og centrale niveau. - Jeg vil arbejde for, at Kræftens Bekæmpelse centralt medtænker og medinddrager de frivillige og lokalforeningerne i endnu højere grad end i dag – det vil give synergi og styrke det frivillige arbejde, siger hun.