Nu får Fyn elektrisk vejhjælp

Fremover kan fynske bilister med flade batterier og dæk blive hjulpet videre af SOS Dansk Autohjælps nye elektriske teknikerbil.
SOS Dansk Autohjælp elektrisk teknikerbil

Vejhjælp, der kører på strøm, har stået på ønskesedlen i årevis hos SOS International og datterselskabet SOS Dansk Autohjælp. Nu er udviklingen af elbiler kommet så langt, at det giver mening at tage elbiler i brug til vejhjælp.

Fra slutningen af april bliver den nye VW Id Buzz indlemmet i flåden hos SOS Dansk Autohjælp på Fyn. Den er indrettet som en såkaldt teknikerbil, der bemandes af en faglært tekniker, så der kan ydes hurtig vejhjælp på stedet.

- Vi glæder os rigtig meget til at tage vores nye elektriske teknikbil i brug. Teknologien er nu så langt fremme, at det giver mening for os at begynde at køre på strøm. Det stiller jo ret store krav til både rækkevidde og ydeevne at levere vejhjælp, siger Sven Riggelsen, vagtchef, SOS Dansk Autohjælp Fyn.

Den nye teknikerbil skal ikke bruges til at bugsere biler. Derimod kan den assistere med for eksempel starthjælp, nødtætning af punkterede dæk og andre opgaver, der ikke kræver transport til et værksted.

Mere elektrisk vejhjælp på vej

Erfaringerne fra den fynske pionerbil skal blandt andet bruges i SOS Dansk Autohjælps strategi fremover, forklarer Jan Bøjstrup Christensen, direktør for den danske mobility division i SOS International:

- Vores plan er at udvide SOS Dansk Autohjælps flåde med flere elbiler, efterhånden som erfaringerne viser, hvor og hvornår det giver bedst mening. Vi er ambitiøse i forhold til at være med til at mindske klimaudfordringerne. Men der er fortsat begrænsninger på eldrevne køretøjer. Vi har for eksempel stadig brug for dieselbiler, når vi skal bugsere biler, og når vi skal hjælpe med at flytte større køretøjer, siger Jan Bøjstrup Christensen.

I 2022 investerede SOS International i to eldrevne teknikerbiler, der kører i Oslo. Derudover har SOS Dansk Autohjælp siden 2021 leveret vejhjælp fra elcykler i København.

Fakta:

• VW Id Buzz
  • Rækkevidde: cirka 400 km
  • Kører i Odense og omegn
  • I drift fra slutningen af april 2023

SOS Dansk Autohjælp elektrisk teknikerbil

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 11 af de største forsikringsselskaber i Norden. SOS International har en sagsvolumen, der placerer virksomheden som en af de største assistanceorganisationer i Norden.