Nu er der solgt flere boliger i 2021 end i hele 2020

Mandag blev der solgt 337 boliger i Danmark, viser nye dagstal fra Boligsiden. Dermed er der nu samlet solgt 107.509 boliger i Danmark, hvilket er mere end hele sidste års resultat, der ellers var det højeste siden 2005.
Foto: Boligsiden.

Danskerne har i stigende grad købt ny bolig under coronapandemien, og da der ved udgangen af 2020 blev gjort status på det samlede boligsalg, tegnede der sig et tårnhøjt resultat på hele 107.488 solgte boliger.

Det var et årsresultat, der ifølge Danmarks Statistik, ikke er set højere siden 2005.

Men i går, mandag 6. december, blev der afsluttet 337 bolighandler hos de danske ejendomsmæglere. Dermed er der nu samlet solgt 107.509 boliger i Danmark i 2021, hvilket er højere end hele sidste års resultat, viser Boligsidens friske dagstal for bolighandler.

”Det massive boligsalg, som vi så i 2020, er fortsat ind i 2021 og særligt til og med juni måned har der været tryk på. Det betyder, at selvom vi har set en nedgang i handelsaktiviteten i andet halvår, står vi alligevel med et samlet boligsalg, der er højere end hele sidste år, og meget tyder på, at vi i 2021 kommer til at runde 110.000 solgte boliger i Danmark,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Husene trækker det samlede salg op

Allerede i november overgik salget af villaer og rækkehuse sidste års resultat, og det er fortsat især hussalget, der trækker det samlede salg op.

”Markedet for villaer og rækkehuse udgør langt det største på boligmarkedet og står for lidt over halvdelen af alle handler. Selvom vi også her har set en mindre nedgang i salget efter sommerferien, ligger hussalget stadig højere end gennemsnittet for tidligere år. Med undtagelse af tre uger i sommerferien og én uge i begyndelsen af året har vi set over 1.000 hushandler hver eneste uge i 2021. Det er mange, og det er dette konstant høje niveau, som er med til at trække det samlede salg op,” siger Birgit Daetz.

Mange boliger til salg

De mange boligkøbere, som har været på udkig i 2021, har samtidig haft mange boliger at vælge imellem. Indtil nu er der samlet sat næsten 125.000 boliger til salg i 2021. Til sammenligning blev der i hele 2020 sat knap 120.000 boliger til salg.

”Det kan lyde underligt, at vi stadig taler om et samlet udbud, der er på et lavt niveau, når vi samtidig kan se, at der er kommet så mange boliger til salg i 2021. Men det hænger selvfølgelig sammen med, at der samtidig bliver solgt rigtig mange boliger på meget kort tid, og så skal der væsentligt mere til for at ’fylde lageret op’. Den ophobning har vi ikke set endnu. Boligerne bliver solgt, og derfor er det samlede udbud stadig lavt,” forklarer Birgit Daetz.

Solgte boliger og boliger sat til salg i de seneste år (alle boligtyper):

Solgte boliger

Nye boliger sat til salg

2021 (jan – 6.december)

(Tallene er baseret på antal solgte boliger og antal nye boliger til salg dag for dag i årene 2015-2021. Alle boligtyper dækker over villaer, rækkehuse, ejerlejligheder, sommerhuse, kolonihave, andelsbolig, landejendom, helårsgrund, fritidsgrund, villalejlighed og lystejendom. Kilde: Boligsiden.)

Foto: Boligsiden.