Salling Group

Nu er der endnu større gevinst ved at pante Netto-poser

Del

I dag hæves panten på Nettos plastikposer, så det bliver endnu mere attraktivt for kunderne, når de afleverer deres udtjente poser som en del af Nettos pant-ordning.

Netto-kunderne har i de seneste måneder kunne aflevere deres brugte poser og få en kontant belønning i alle fynske  og bornholmske butikker. Siden april har Netto, i tæt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, nemlig haft pant på plastikposerne, og nu gør Netto ordningen endnu mere attraktiv.

Det sker fra og med i dag, mandag den 29. oktober, når panten på Netto-poserne hæves til 2 kroner.

– Vi vil være med til at vise, at brugt plastik har en værdi – og at det giver mening, både for miljøet og den enkeltes pengepung, at aflevere sine brugte poser tilbage, så de kan blive genbrugt. Vi kan se, at mange har taget rigtig godt imod det, og har pantet flittigt, men vi vil gerne have endnu flere med. Derfor har vi justeret lidt i modellen, så kunderne får et lidt større incitament til at returnere poserne, siger Michael Løve, der er direktør for Netto.

Den mere attraktive pant gælder alle Nettos pantposer – og derfor også dem, som er blevet solgt tidligere i testperioden.

Farvel til de små poser
Det er dog ikke kun størrelsen på panten, der justeres for at få endnu flere med. Der kommer også en forbedring i plastikposernes materialevalg. Således vil Netto-poserne komme i en ny model i 80% genbrugsplast. Og i december lander en helt ny og stor genbrugspose, der er lavet af hele 90 % genbrugsplast, og som naturligvis også vil være mulig at pante.

Samtidig vil den velkendte, lille udgave helt udgå af sortiment, fordi den tynde kvalitet ikke gør den velegnet til at bruge flere gange. Netto kan også se, at den lille plastikpose er den pose, færrest kunder afleverer tilbage.

– Lige nu tager vores forbrug af plastik kvælertag på naturen – derfor er vi nødt til at reducere vores forbrug af plastik. Det hjælper Netto til med, ved at forhøje panten på poserne, så endnu flere kommer tilbage med poserne til genbrug. Samtidig skal den plastik, der trods alt bliver brugt, være så skånsom mod naturen som muligt. Derfor har vi sammen med Netto forbedret posen, så den nu består primært af genanvendt plast, der netop kan bruges igen og igen, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Flere poser kommer retur
Selvom initiativet stadig er en forsøgsordning på Fyn og Bornholm, så viser resultaterne allerede nu en positiv tendens. De første måneder er salget af plastikposer faldet med over 11 procent på Fyn og godt 15 procent på Bornholm. I de seneste uger har returprocenten været omkring 10 procent.

– Vores kunder har været positive overfor initiativet og vil gerne være med til at sikre, at mere plastik bliver genbrugt og genanvendt. Unødvendig plastik skal væk fra naturen, og når kunderne afleverer deres udtjente poser hos os, vil de blive indsamlet og sendt til genanvendelse. Dermed ender den ikke i naturen, men kommer til at tjene et nyt formål og i det hele taget bidrage til en bedre, cirkulær økonomi, uddyber Michael Løve.

Planen er fortsat, at pantordningen skal udvides til samtlige af Nettos næsten 500 butikker i Danmark.

- - - -

Om pant på plastikposer

• Netto indledte i april 2018 en test af pant på specialdesignede plastikposer i alle de fynske Netto-butikker. I juni blev ordningen udvidet til Bornholm.
• Hidtil har panten været 50 øre, hvor kunden har fået 1 kr. retur. Panten hæves nu til 1,50 kr., hvorefter kunden får 2 kr. retur. Forskellen betales fortsat af Netto.
• Poser med teksten 1kr. i pant vil fremover også udløse 2kr. i pant. De vil blive erstattet af nye poser i takt med, at de bliver udsolgt i butikkerne.
• Den nye pantordning træder i kraft den 29. oktober.
• De nye pantposer er fremstillet i 80% genbrugsplast.
• Poser, der bliver afleveret, bliver indsamlet og afleveret til genanvendelse.
• Vælger man ikke at pante posen, går pantoverskuddet fra Netto til WWF Verdensnaturfonden, som Netto og Salling Group arbejder tæt sammen.

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Ny undersøgelse: Stort flertal af danskerne vil have tobakken skjult23.10.2018 07:40pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal på 71 procent af danskerne bakker op om, at butikkerne skjuler tobak og cigaretter. Metoden bygger på gode erfaringer fra udlandet og anbefales af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægeforeningen, for at forhindre unge i at blive rygere. Et flertal af danskerne er også parate til at gøre det lovpligtigt at gemme cigaretterne væk. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum