Trelleborg

Nu er der endelig Krigeruge på Trelleborg!

I denne uge er der krigeruge med et spændende og sjovt program med mange aktiviteter for både børn og voksne.
Fritids-vikinger genopfører slaget om Trelleborg under vikingefestivalen.

Trelleborg, Nationalmuseet holder vikingesommer i hele sommerferien og fortsætter de følgende uger med smeden og smykker, hest og bue, samt vikingeliv.

I år er flere hundrede vikingekrigere flyttet ind på museets vikingeteltplads sammen med håndværkere, handlende - og dem der lever det søde vikingeliv med god mad, drikke og masser af tid til nyde livet og det fantastiske vikingefællesskab.

Trelleborg følger myndighedernes anvisninger omkring Covid-19 og sørger for, at vores gæster kan føle sig trygge under besøget. Der er opsat spritstandere og anvisninger på, hvordan man holder afstand. Myndighedernes anvisninger vedrørende forholdsregler og afstand er ligeledes opsat, og der er adfærdsregulerende afstandsmarkering, samt way-finding i museumsbygningen.

Trelleborg er heldigvis primært et udendørs museum med store græsarealer. Hele 13 ha smuk natur omkranser Harald Blåtand 1000 år gamle ringborg. Her kan gæsterne nyde naturen og holde god afstand til hinanden.

Vikingeaktiviteter for børn og voksne
I hele sommerferien er der sjove aktiviteter for børn og unge. Forældrene må også gerne være med! Med aktivitetsarmbånd kan du selv prøve en eller flere af de mange aktiviteter - du kan skyde med langbue og pile, støbe et smykke i vikingesmedjen, bage dit eget fladbrød, lave dit eget armbånd, male med vikingefarver, riste dit navn i runer, sy en skindpung samt meget mere. I Krigerugen er der desuden et fordelagtigt tilbud på Skjold og sværd til bare 150kr.

Hver dag gratis krigertræning og temarundvisning
Kl. 11 kan du være med på en frisk gang gratis krigertræning. I krigerugen kan vores gæster også gå med på en gratis familierundvisningen kl. 14-15. Her I kan komme helt tæt vikingekrigeren, hans våben og livet på borgen. I resten af sommerferien er der rundvisning fra 13-14 med nyt tema hver uge. Vi begynder i museets udstilling og kommer helt tæt på de originale fund og på kopier og rekonstruktioner af fund fra Trelleborg.

Prøv også de gratis vikingelege - tvekamp med vikingesværd, Hesten, vælt en viking, 3 på stribe og knoglekast.

Sagn og Sagaer
Hver dag i Krigerugen kan du høre historiefortæller Ove Jensen berette om nordiske helte og sagnkongers fantastiske bedrifter.

Du kan også læne dig tilbage i soveskindene i langhuset, og høre forfatter Susanne Clod læse afsnit fra sin seneste blodmættede fortællinger om vikingekrigeren Arnulf.

Falkene flyver
Jan Hansen gæste igen i år vikingesommeren med sine fantastiske rovfugle. Du kan se ham med sine fugle fra onsdag d. 21. juli til og med søndag d. 25. juli. Her vil han fremvise både falke og ugler - og der er mulighed for at holde en levende ugle på armen.

Daneøksen
Onsdag den 21. juli kl. 14 kan du høre et spændende foredrag i Langhuset med Gustav Solberg, der fortæller om det drabelige vikingevåben - Daneøksen.

Eastern Style turnering lørdag d. 24. juli kl. 11.00
Der findes flere stilarter indenfor vikingekamp. Den voldsomste måde, er at kæmpe med udgangspunkt i den såkaldte Eastern Style. I denne kampstil må krigerne slå mod både hoved og krop, og krigerne er derfor fuldt udstyrede med beskyttelse. De dygtigste krigere har sat hinanden stævne, og lørdag skal en vinder udråbes.

Slaget om Trelleborg
Den helt store oplevelse får du, når Slaget om Trelleborg afvikles hver dag kl. 13 fra torsdag d. 22. juli til søndag d. 25. juli. Slaget udkæmpes foran den gamle ringborg. Året er 985 - Harald og Svends jarler mødes - og en strid opstår. De mange vikingekrigere tørner sammen i flere slag, hvor der til sidst kun kan være én vinder.

Cafe Trelleborg
Cafeen har et godt udvalg af mad og drikke for børn og voksne. Cafe Trelleborg er åben fra 11-15, men der kan købes is, kaffe, te, sodavand og snacks hele dagen.

Entré
Det er gratis for børn under 18 at deltage i Vikingesommer på Trelleborg. Det koster 100 kr. for voksne. I indgangen kan der købes armbånd til de mange forskellige sjove vikingeaktiviteter i vikingelandsbyen. Hvert armbånd koster 75 kr. I Krigerugen er der et fordelagtigt tilbud på Skjold og sværd til bare 150kr.

Museet er åbent alle dage fra 10-17.
Vikingeaktiviteterne er åbne frem til 15. august 11-16 (11am-4pm).
Bemærk! Museet har lukket om mandagen.

Bemærk ! at du/ I (der er over 15 år) ved ankomsten til museet skal kunne fremvise corona-pas, eller en negativ-test, der ikke er ældre end 72 timer.  En negativ PCR-test vil være gyldig i 96 timer og at du/I skal kunne fremvise dokumentation for fritagelse.

Vi ses på Trelleborg!

Fritids-vikinger genopfører slaget om Trelleborg under vikingefestivalen.

Information om Trelleborg

Trelleborg
Trelleborg Allé 4, Hejninge
4200 Slagelse

4120 6399https://natmus.dk/museer-og-slotte/trelleborg/

Trelleborg er en ringborg fra vikingetiden. Borgen er bygget af Harald Blåtand i år 980 og monumentet ligger vest for Slagelse.

Følg pressemeddelelser fra Trelleborg

Flere pressemeddelelser fra Trelleborg