Nu er den her: Grønsagsposen, der skal gøre kål på forbruget af tynde plastikposer
Dagligvarekæden føtex er klar med et nyt alternativ til de tynde, gennemsigtige plastikposer, der i årevis har adskilt frugt og grønt fra andre varer under indkøbsturen. Den nye pose er produceret i økologisk bomuld og kan gøre 35 millioner plastikposer arbejdsløse hvert år.
35 millioner af de traditionelle, klare ”knitre”-plastikposer har i årevis båret tomater og æbler sikkert hjem fra føtex. Men selvom plastikposen er populær, så har den en ulempe – nemlig at den sparsomme kvalitet gør den uegnet til genbrug. Det har føtex nu en løsning på, og kunderne kan derfor allerede nu finde en grønsagspose i økologisk bomuld, når de besøger varehuset. Den nye pose kan bruges igen og igen, ligesom den begrænser mængden af plastik på indkøbsturen.
– De tynde plastikposer, som kunderne allerede kender, kan kun bruges en enkelt gang. Og det er ikke nok. Derfor har vi virkelig glædet os til at få de nye grønsagsposer hjem, så vi sammen kan begrænse mængden af plastik, som vi kun bruger én gang, fortæller Thor Skov Jørgensen, der er direktør i føtex.
Ifølge WWF Verdensnaturfonden bliver der i gennemsnit produceret 820.000 tons plastik hver dag, og en alt for stor andel ender i naturen. Her er grønsagsposen en helt konkret og simpel løsning, der kan være med til at begrænse produktionen af ny plastik. Og så er den nye bomuldspose en mulighed for at gøre op med en brug-og-smid-væk kultur, som mange forbrugere har efterspurgt.
Nye alternativer til traditionelle plastikvarer
De traditionelle tynde plastikposer er ikke de eneste, der har fået konkurrence af genanvendelige og mere bæredygtige alternativer. Først på året sagde føtex farvel til 87 tons plastik, da de fjernede alt engangsservice af plastik fra hylderne og erstattede det med alternativer i bambus, træ og papir. Og i 2018 blev der også sat en stopper for et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik.
– Vi arbejder på at udfase plastik alle de steder, hvor det ikke er nødvendigt, så vi kan sikre, at plastik ikke ender i naturen. Det er ambitiøst, og skal vi nå det mål, kræver det, at vi tænker kreativt og finder nye produkter, der kan bruges i vores hverdag. De løsninger bliver vi ved med at lede efter, tilføjer Thor Skov Jørgensen.
Udfasningerne er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – som føtex er en del af – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Manuel tastefejl var skyld i for lav PS4-pris26.12.2020 21:00:00 CET | Pressemeddelelse
PlayStation 4 blev på føtex.dk vist med en pris på 499,-
Nye butikker på vej: Grønne Netto’er blomstrer op over hele landet17.12.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Netto-kunder over hele landet kan glæde sig til at besøge nye, unikke butikker, der er opført i mere bæredygtige og genanvendelige materialer. Den første af sin slags slår dørene op i Horsens i dag, og alle kommende, grønne Netto’er vil blive opført på lignende vis med samme æstetik. De to næste er allerede undervejs i Odense og Esbjerg.
Nu klippes snoren til Netto ved Bygholm Bakker14.12.2020 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Efter seks måneders intensivt arbejde og en byggeplan, der er blevet fulgt til punkt og prikke, gør Netto klar til at byde kunderne indenfor i den helt nye Grønne Netto ved Bygholm Bakker i det vestlige Horsens torsdag d. 17. december kl. 08.00. En åbning, der lige som mange andre begivenheder, bliver præget af Covid-19.
Salling Group gør sin transport mere klimavenlig og sparer de danske veje for 40.000 lastbilsleverancer på et år17.11.2020 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
For at gøre sin transport mere klimavenlig vil Salling Group selv bringe brød ud til sine mere end 600 butikker i Danmark. Det vil betyde færre lastbiler på vejene og færre kørte kilometer med markante klimagevinster til følge.
Salling Group åbner nye brødterminaler i Taulov og Taastrup og søger op mod 100 nye kollegaer13.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Medarbejdere indenfor bl.a. lagerdrift og ledelse er nogle af de profiler, som Salling Group nu begynder at kigge efter, når den fremtidige transport og distribution af brød hjemtages i løbet af 2021.
Corona-tryghed: Salling Group spreder Black Friday ud over flere dage12.11.2020 09:15:00 CET | Pressemeddelelse
En af årets allerstørste handelsdage står for døren, men Black Friday bliver ikke helt, som den plejer. For at undgå trængsel og for at fastholde den trygge indkøbsoplevelse vil Salling Group sprede sine Black Friday-tilbud i føtex, Bilka, BR og Salling ud over flere dage. Derudover vil det være muligt at købe alle de gode Black Friday-tilbud online.
Netto gør op med overmodne avocadoer, som nu kan byttes med et klik på Nettos nye tilbudsapp6.10.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde Netto lancerer nu Netto+, som ikke kun giver gode tilbud på mobilen. Den giver også kunder et tilgodebevis, direkte på telefonen, hvis avokadoen er brun eller kartoflen grøn. Det sker med en helt særlig tilfredshedsgaranti.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum