Nu er den her: Grønsagsposen, der skal gøre kål på forbruget af tynde plastikposer
35 millioner af de traditionelle, klare ”knitre”-plastikposer har i årevis båret tomater og æbler sikkert hjem fra føtex. Men selvom plastikposen er populær, så har den en ulempe – nemlig at den sparsomme kvalitet gør den uegnet til genbrug. Det har føtex nu en løsning på, og kunderne kan derfor allerede nu finde en grønsagspose i økologisk bomuld, når de besøger varehuset. Den nye pose kan bruges igen og igen, ligesom den begrænser mængden af plastik på indkøbsturen.
– De tynde plastikposer, som kunderne allerede kender, kan kun bruges en enkelt gang. Og det er ikke nok. Derfor har vi virkelig glædet os til at få de nye grønsagsposer hjem, så vi sammen kan begrænse mængden af plastik, som vi kun bruger én gang, fortæller Thor Skov Jørgensen, der er direktør i føtex.
Ifølge WWF Verdensnaturfonden bliver der i gennemsnit produceret 820.000 tons plastik hver dag, og en alt for stor andel ender i naturen. Her er grønsagsposen en helt konkret og simpel løsning, der kan være med til at begrænse produktionen af ny plastik. Og så er den nye bomuldspose en mulighed for at gøre op med en brug-og-smid-væk kultur, som mange forbrugere har efterspurgt.
Nye alternativer til traditionelle plastikvarer
De traditionelle tynde plastikposer er ikke de eneste, der har fået konkurrence af genanvendelige og mere bæredygtige alternativer. Først på året sagde føtex farvel til 87 tons plastik, da de fjernede alt engangsservice af plastik fra hylderne og erstattede det med alternativer i bambus, træ og papir. Og i 2018 blev der også sat en stopper for et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik.
– Vi arbejder på at udfase plastik alle de steder, hvor det ikke er nødvendigt, så vi kan sikre, at plastik ikke ender i naturen. Det er ambitiøst, og skal vi nå det mål, kræver det, at vi tænker kreativt og finder nye produkter, der kan bruges i vores hverdag. De løsninger bliver vi ved med at lede efter, tilføjer Thor Skov Jørgensen.
Udfasningerne er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – som føtex er en del af – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Anders Hagh tiltræder som CEO i Salling Group 1. juli1.6.2023 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Groups nye CEO, Anders Hagh, træder officielt ind i rollen 1. juli 2023.
Fra golde græsplæner til grønne oaser: Salling Group indvier biodiversitetspark26.5.2023 13:46:58 CEST | Pressemeddelelse
Det seneste år har arealerne omkring Salling Groups hovedkontor i Aarslev været under stor forvandling. Til glæde for både dyreliv og medarbejdere er de store græsplæner uden læ til insekter og smådyr blevet omdannet til en stor biodiversitetspark, som blev indviet den 25. maj.
Salling Group afslutter testen af BASALT25.5.2023 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Testen af landets billigste dagligvarekæde slutter. BASALT, der blev til, mens energikrisen var på sit højeste, lukker i løbet af de næste måneder, hvorefter Netto genåbner på flere af adresserne.
SBTi godkender Salling Groups klimamål11.5.2023 13:22:28 CEST | Pressemeddelelse
Krav til leverandører og massive investeringer i blandt andet solceller og udfasning af fossile brændstoffer er medvirkende årsager til, at det internationalt anerkendte Science Based Targets initiative har godkendt den danske dagligvarekoncern Salling Groups klimamål.
Salling Group kom styrket ud af uforudsigeligt år28.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største detailhandelskoncern leverede i 2022 et tilfredsstillende resultat set i lyset af den kraftige inflation. Samtidig satte virksomheden sidste år strøm til den grønne omstilling med en beslutning om en rekordinvestering i omlægningen af virksomhedens energikilder til vedvarende energi. Endvidere blev tidligere års stærke resultater geninvesteret i at aflaste presset på kundernes privatøkonomi gennem lancering af et Prisloft og åbning af ultra-lavpriskæden BASALT. Alt sammen i et år, der udbyggede Salling Groups position som markedsleder i Danmark, og hvor koncernen færdiggjorde den omfattende konvertering på det polske vækstmarked efter opkøbet af 300 butikker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum