Nu er Danmark i den grad outsider – men danskerne tror stadig på sejr

Godt otte ud af 10 Oddset-spillere tror på, at Danmark vinder over England på Wembley.

Efter to kampe med Danmark som favorit er rollerne skiftet op til EM-semifinalen.

For det bliver svært at slå England i egen hule, vurderer Danske Spil og sætter 18 procents chance på, at det kommer til at ske.

-England er klare favoritter mod Danmark. England har ikke lukket mål ind i turneringen endnu, og så er deres bedste spiller, Harry Kane, kommet i gang med at score mål. Derudover giver hjemmebanefordelen en helt anden dimension denne gang, da der forventes 60.000 engelske fans på Wembley, siger Mathias Reimer Larsen, der er oddssætter i Danske Spil.

Når de 18procent oversættes til odds, giver det 5,30 gange pengene igen, hvis Danmark vinder semifinalen efter ordinær spilletid.

Uafgjort giver odds 3,70, mens der er odds 1,72 på en sejr til England.

Dårligst chance for at gå hele vejen
I forhold til de to sidste hold i semifinalefeltet, Italien og Spanien, skiller Danmark sig også markant ud.

Med odds 10 på en samlet dansk triumf må Danmark siges at være klar outsider.

-Det er jo udelukkende på baggrund af, at vi står i en semifinale mod netop England, at oddset på Danmark ligger, hvor det gør. Vi skal først slå hjemmeholdet på Wembley, og hvis det sker, så står der endnu en stærk modstander i enten Italien eller Spanien i en eventuel finale. Derfor regnes Danmark som det hold, der har mindst chance for at gå hele vejen, siger Mathias Reimer Larsen.

England giver odds 2,50 for en EM-titel, mens Italien giver odds 3,25 og Spanien ligger på 3,75.

Oddset-spillerne tror på Danmark
De danske Oddset-spillere er dog langt fra enige med oddssætterne i Danske Spil.

82 procent af alle indskud på semifinalen mod England er sat på en dansk sejr efter ordinær spilletid - altså uden unødvendigt tidsspild som omkamp og straffesparkskonkurrence.

-Jeg håber inderligt, at spillerne får ret, og selv om vi også klapper med klaphatten for Danmark i Danske Spil, så vurderer vi altså, at Englands chancer for avancement er størst, siger oddssætter Mathias Reimer Larsen.

Danske Spil giver pengene 1,33 gange tilbage, hvis England går videre og odds 3,25 for dansk avancement.

EM-triumf giver gevinst på 66 millioner
Samme mønster gentager i spørgsmålet om, hvem der bliver europamester.

Mens oddsene vidner om en forholdsvis lille chance for dansk triumf, så er troen større hos spillerne.

-Den tro har hele tiden været der. Både før og under EM. Cirka 50 procent af alle spil på EM-vinderen er sat på Danmark. Også efter nederlaget til Belgien, da det så mest sort ud, blev der spillet på Danmark som europamester. Folket vil have pokalen hjem, siger Mathias Reimer Larsen.

Oddssætteren fortæller, at der allerede i 2017 – længe inden Danmark overhovedet havde kvalificeret sig til EM – blev sat penge på en dansk triumf. Dengang blev der lavet 19 spil til odds 100 på Danmark som vinder af den igangværende slutrunde. På en af kuponerne er der spillet for 500 kroner.

Her, dagen før EM-semifinalen mod England, er der som nævnt odds 10 på en samlet dansk triumf. Hvis det sker, vinder Oddset-spillerne 66 millioner kroner.

Kontakt:
Michael Ørtz Christiansen, presserådgiver i Danske Spil, tlf: 61334230