RGS Nordic

Nu er cirkulær beton fra RGS Nordic og DK Beton certificeret

Som de første i Norden kan RGS Nordic og DK Beton i samarbejde levere certificeret fabriksbeton til nybyggeri med genanvendt betontilslag. På den måde skaber vi cirkulær beton fra betonaffald

Stigende fokus på bæredygtigt byggeri medfører efterspørgsel på løsninger, hvor branchens forbrug af jomfruelige ressourcer reduceres. Løsningen indebærer, at genanvendelse af betonaffald i ny beton bliver kvalitetssikret, at den nye cirkulære beton leveres som certificeret beton, samt at markedet kan betjenes i en industriel skala.

“Vi har skabt det tekniske, miljø-, regulerings- og markedsmæssige grundlag for, at nedknust betonaffald kan blive til en værdifuld råstofkilde til brug i industriel produktion af certificeret fabriksbeton i Danmark”, siger Ebbe Naamansen, bæredygtighedschef hos RGS Nordic.

Cirkulær økonomi omsat til praksis

Igennem samarbejdet er der blevet foretaget investeringer i procesanlæg, udviklet procesteknologi hos RGS Nordic, og DK Beton har optimeret betonrecepterne med cirkulært tilslag, så denne beton kan anvendes på helt samme vis som en traditionel sætmålsbeton. På denne baggrund er der skabt et dokumentationsgrundlag for at beton med certificeret tilslag, der produceres af betonaffald, har en kvalitet på højde med normal beton, hvilket gør det egnet til byggerier med et bæredygtigt fokus, og som samtidig er certificeret på linje med normale betontyper.

Med certificering af betontilslag fra RGS Nordic har vi en unik, kvalitetssikret råvare til vores produktion af fabriksbeton. Med tilpasning af vores produktion og betonrecepter har vi nu opnået at oparbejdet beton­­affald kan indgå i vores leverancer af certificeret konstruktionsbeton. Vi kan således levere Cirkulær Beton i henhold til gældende byggelovgivning uden behov for dispensationer” siger Niels Søndergaard Pedersen, adm. direktør hos DK Beton.

I Danmark genereres der årligt over 2 mio. tons betonaffald, der gennem mange år hovedsageligt er gået til ubundne bærelag under veje eller til havneopfyldning. Samtidig trækker vi på de ikke-fornybare råstoffer i vores landskab. Udnyttelse af den sekundære ressource i betonaffald er derfor et godt eksempel på, hvordan RGS Nordic og DK Beton i sammenspil bringer cirkulær økonomi og bæredygtig forvaltning af vores ressourcer ind på markedet.

Som en ekstra bonus på besparelsen i trækket på de ikke-fornybare råstoffer giver genanvendelsen af de sekundære ressourcer en besparelse på udledning af CO2 fra reduceret transport af råstoffer.

Fakta

• Konstruktionsbeton fra en nedrivning bliver knust, sorteret og renset til fremstilling af cirkulært betontilslag
  • Der er et udbytte af betontilslag til ny beton på ca. 50%
  • Betontilslaget kan erstatte 20% af stenfraktionen i ny konstruktionsbeton
  • Ny fabriksbeton leveres som Certificeret Cirkulær Beton
  • Cirkulær Beton leveres i passiv miljøklasse trykstyrke 12-30 MPa
  • Cirkulær Beton kræver ikke dispensationer fra byggelovgivningen

Audhild Haugeberg
Presseansvarlig hos RGS Nordic
Mail: ahau@rgsnordic.com

Information om RGS Nordic

RGS Nordic
Selinevej 4
2300 København

+45 88 77 90 90https://www.rgsnordic.com/

RGS Nordic er en dansk miljøvirksomhed med aktiviteter i Danmark, Sverige og Norge. Hovedaktiviteterne er rensning af forurenet jord, håndtering og genanvendelse af bygge- og anlægsaffald og rensning af spildevand. Virksomheden beskæftiger ca. 280 medarbejdere og omsatte i 2019 for 1,1 mia. kroner.