Nu er arbejdstiden røgfri på UCL

Fra august er det slut med røg, damp og snus i arbejdstiden for ansatte på UCL. Det gør UCL til den første professionshøjskole med røgfri arbejdstid.

Da undervisere og andre ansatte på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole kom tilbage fra sommerferie, var det til en arbejdstid uden røg og nikotin. Det betyder, at ansatte ikke må ryge eller bruge nikotinprodukter i løbet af arbejdsdagen – heller ikke uden for skolens område. Dermed er UCL landets første professionshøjskole med røg- og nikotinfri arbejdstid.

For de studerende er matriklen røgfri. På den måde håber UCL at motivere de mere end 25.000 studerende og kursister til at holde pauser uden røg- og nikotin.

- Vi vil gerne bidrage til et sundere samfund uden rygning og nikotin, som er vanedannende og sundhedsskadeligt. Vi har fokus på et sundt studie- og arbejdsmiljø, derfor får vi nu røgfri arbejdstid og røgfri matrikler, siger Poul Skov Dahl, direktør og projektejer for Røgfrit UCL.

Ønsker sunde medarbejdere
Størstedelen af medarbejderne har taget godt imod de nye regler. Og dem, der har svært ved at komme gennem dagen uden nikotin, kan få hjælp til rygestop af kommunens rygestoprådgivere.

- På UCL arbejder vi aktivt for, at både medarbejdere og studerende er sunde og kan være på arbejdsmarkedet i mange år – og at de stadig har et godt helbred, når de går på pension. Rygning er skyld i hvert fjerde dødsfald i Danmark, og røgfri arbejdstid er et skridt på vejen til at ændre den triste kendsgerning, fortæller Lone Petersen, medarbejder og arbejdsmiljørepræsentant på UCL.

UCL har over 1000 medarbejdere fordelt på syv campusser i Odense, Jelling, Vejle, Svendborg og Fredericia.

Nemmere at være røgfri
Ifølge Kræftens Bekæmpelse, er der flere gode grunde til en røgfri arbejdsdag:

- Røgfri arbejdstid gør det nemmere at stoppe med at ryge og sværere at begynde, fordi rammerne og fællesskabet med kollegerne ikke lægger op til rygning. Desuden sender det et signal til de studerende om, at rygning ikke er den del af et arbejdsliv, fortæller Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Modsat kommunale og regionale arbejdspladser, hvor langt størstedelen har røgfri arbejdstid, gælder det kun 15 pct. af de statslige arbejdspladser, viser tal fra undersøgelsen ”Danskerne rygevaner 2022”.

Gevinster ved røgfri arbejdstid:

• Et sundere arbejdsmiljø og beskyttelse af ansatte mod tobaksrøg.
  • Forebygger at medarbejdere begynder at ryge på arbejdspladsen.
  • Støtter medarbejdere, som ønsker at stoppe med at ryge.
  • Styrker medarbejderes status som rollemodel eller sundhedsautoritet.
  • Lige pausevilkår og et styrket fællesskab på arbejdspladsen.
  • Styrker arbejdspladsen image over for kunder og borgere.

Kilde: www.cancer.dk/roegfriarbejdstid

Poul Skov Dahl, direktør og projektejer for Røgfrit UCL: 21 83 47 27.

Om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.

Besøg os på Cancer.dk.