Nu er alle bananer i føtex, Netto og Bilka økologiske

Landets største dagligvarekoncern, Salling Group, har solgt sin sidste konventionelle banan og tilbyder nu kun den økologiske af slagsen. Det sker for at undgå risiko for det omstridte sprøjtemiddel chlorpyrifos og afarten chlorpyrifos-methyl, som kan findes i konventionelle bananer.

Den sidste konventionelle banan er solgt i føtex, Netto, Bilka og Salling Super. Nu vil alle forbrugere derfor kun møde økologiske alternativer af et af de mest populære og mest solgte produkt i alle Salling Groups butikker.

En stor del af alle solgte bananer i føtex, Netto, Bilka og Salling Super er i forvejen økologiske, men skiftet til 100 procent økologiske bananer sker for at undgå risiko for det omstridte sprøjtemiddel chlorpyrifos og afarten chlorpyrifos-methyl, som kan findes i konventionelle bananer. Og nu er den sidste konventionelle banan altså solgt:

– Vi er glade for, at vi har nået det ambitiøse mål – ikke mindst fordi det er helt essentielt, at både kunderne og vi har tillid til de produkter, vi køber, fortæller Carina Jensen, der er kvalitetschef i Salling Group.

Salling Group meldte allerede ud i august 2019, at koncernen ville forbyde brugen af pesticidet, der er under mistanke for bl.a. at kunne skade udviklingen hos fostre og børn. Og da dagligvarekoncernen i sin kortlægning af brugen samt udfasningen ikke kunne få nogen garanti for, at konventionelle bananer kan leveres uden rester af det omdiskuterede sprøjtemiddel, meldte Salling Group ud, at de ville overgå til 100 procent økologiske bananer i alle sine kæder, hvilket er sket nu.

– I vores dialog med producenterne af bananer har vi som sådan godt kunne få den garanti, at de ikke anvender disse midler, hvilket vi kræver af alle. Men for bananer sker der desværre ofte overslæb fra andres brug af pesticiderne, og det kan leverandørerne selvfølgelig ikke gardere sig imod. Derfor ønsker vi for en sikkerheds skyld kun at sælge økologiske bananer, da der her er sikkerhedsafstand til andre producenter – og dermed en langt bedre garanti, uddyber Carina Jensen om bevæggrunden for at udfase de konventionelle bananer helt.

Det er ikke tilladt at benytte sprøjtemidlet chlorpyrifos i Danmark, men stoffet er godkendt i visse dele af verden, og derfor kan der være risiko for rester i importeret frugt og grønt.

– Det er derfor, vi ønsker, at producenterne helt stopper med brugen af chlorpyrifos. Også af hensyn til alle dem, der arbejder i plantagerne og som kan udsættes for stofferne til dagligt – enten deres egen arbejdsplads eller naboens plantage. Her kan vi gøre en forskel, siger Carina Jensen.

- - - - - -

FAKTA: Chlorpyrifos

Salling Group har i august 2019 fastsat et forbud og en udfasning af sprøjtemidlerne chlorpyrifos og afarten chlorpyrifos-methyl.

Det gjorde Salling Group, da Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet – EFSA – offentliggjorde nye risikovurderinger af pesticiderne. Risikovurderingerne påpeger, at der er mistanke om, at de kan skade arveanlæggene og skade hjernens udvikling hos fostre.

Chlorpyrifos er ikke tilladt i Danmark, men er godkendt og bruges i visse dele af verden.

Rester af stofferne kan findes i importeret frugt og grønt. Sprøjtemidlet blokerer signalerne i insekters nervesystem.

Kilde: Fødevarestyrelsen