Nu dækker forsikringen begynderfejl hos elbils-ejere

Er du fristet af en el- eller hybridbil? Eller holder der allerede eksemplar i carporten? Så kender du måske også til lange ladekabler, og de udfordringer, de kan give.

Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)

Så kender du måske også til lange ladekabler, og de udfordringer, de kan give.

- Ladekablerne er en ting man skal vænne sig til, når man skifter til elbil, og der kan faktisk let ske uheldige situationer, inden man finder den rette måde at håndtere dem på. Det er typisk en begynderfejl, de fleste kun laver én eller to gange, men med en udgift på 3-5.000 kroner for et nyt kabel, er det stadig ærgerlige penge, siger kommunikationschef Birgitte Ringbæk, If Skadeforsikring.

If har derfor udvidet bilforsikringens friskade til også at dække skader på ladekablerne - uden opkrævning af selvrisiko.

Forsikringsselskabet kender til skadessituationer, hvor dele af kablet er knækket når det tages ud eller sættes i, og hvor bilejerne har kørt over det, hvis det har ligget dumt i carporten. Det er hændelser, som nu vil være omfattet af bilforsikringens friskadedækning.

Også skader, som ukendte påfører kablet under opladning, dækkes af forsikringen som hærværk.

- Vi har stor erfaring med forsikring af el-biler i Norge, og der er grundlæggende ikke så stor forskel på at forsikre el-biler sammenlignet med andre typer drivmidler. Men ladekablet er jo nyt. I takt med, at der kommer flere el- og hybridbiler i Danmark, forsøger vi at matche de behov, der specifikt kan opstå hos elbil-ejerne, ligesom vi har gjort tidligere med benzin- og dieselbiler, siger Birgitte Ringbæk.

Friskade til bilforsikringen koster for nye kunder ca. 15-25 kroner om måneden, afhængig af bilmodel. Eksisterende kunder med friskade får den udvidede dækning uden merudgift.

Også Bilka-buler uden selvrisiko
Samtidig med udvidelsen med dækning af opladerkabler til el- og hybridbiler, har If valgt at udvide friskade-dækning med parkeringsskader, så også udbedring af de såkaldte Bilka-buler nu dækkes uden selvrisiko.

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 7.900 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.