If Forsikring

Nu dækker forsikringen begynderfejl hos elbils-ejere

Del
Er du fristet af en el- eller hybridbil? Eller holder der allerede eksemplar i carporten? Så kender du måske også til lange ladekabler, og de udfordringer, de kan give.
Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)
Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)

Er du fristet af en el- eller hybridbil? Eller holder der allerede eksemplar i carporten?
Så kender du måske også til lange ladekabler, og de udfordringer, de kan give.

- Ladekablerne er en ting man skal vænne sig til, når man skifter til elbil, og der kan faktisk let ske uheldige situationer, inden man finder den rette måde at håndtere dem på. Det er typisk en begynderfejl, de fleste kun laver én eller to gange, men med en udgift på 3-5.000 kroner for et nyt kabel, er det stadig ærgerlige penge, siger kommunikationschef Birgitte Ringbæk, If Skadeforsikring.

If har derfor udvidet bilforsikringens friskade til også at dække skader på ladekablerne - uden opkrævning af selvrisiko.

Forsikringsselskabet kender til skadessituationer, hvor dele af kablet er knækket når det tages ud eller sættes i, og hvor bilejerne har kørt over det, hvis det har ligget dumt i carporten. Det er hændelser, som nu vil være omfattet af bilforsikringens friskadedækning.

Også skader, som ukendte påfører kablet under opladning, dækkes af forsikringen som hærværk.

- Vi har stor erfaring med forsikring af el-biler i Norge, og der er grundlæggende ikke så stor forskel på at forsikre el-biler sammenlignet med andre typer drivmidler. Men ladekablet er jo nyt. I takt med, at der kommer flere el- og hybridbiler i Danmark, forsøger vi at matche de behov, der specifikt kan opstå hos elbil-ejerne, ligesom vi har gjort tidligere med benzin- og dieselbiler, siger Birgitte Ringbæk.

Friskade til bilforsikringen koster for nye kunder ca. 15-25 kroner om måneden, afhængig af bilmodel. Eksisterende kunder med friskade får den udvidede dækning uden merudgift.

Også Bilka-buler uden selvrisiko
Samtidig med udvidelsen med dækning af opladerkabler til el- og hybridbiler, har If valgt at udvide friskade-dækning med parkeringsskader, så også udbedring af de såkaldte Bilka-buler nu dækkes uden selvrisiko.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)
Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)
Download
Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)
Nu er skader på på el- og hybridbilers ladekabler dækket af bilforsikringens friskade hos If. (foto: If)
Download

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse

If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve

Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å

Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse

If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye