Nu bliver Stafet For Livet skudt i gang – i år er 66 byer landet over med

Kræftens Bekæmpelses mange frivillige fejrer fællesskabet og samler ind til kræftsagen, når Stafet For Livet igen finder sted i 66 byer landet over. På lørdag går det løs i den første by, Ikast. Herefter løbet stafet-sæsonen helt frem til 11. september, og du kan være med.

Helen Bernt Andersen, formand i Kræftens Bekæmpelse. - Stafet For Livet kan noget særligt, når det gælder fællesskab. Både i kraft af den lokale byfest, som stafetterne mange steder er, men også igennem det sammenhold, der skabes omkring de, der er berørt af kræft. Kræft rammer den enkelte, men mange af de udfordringer, der følger med, kan bedst overkommes i fællesskab, siger hun. Foto: Kræftens Bekæmpelse, fotograf: Thomas Bertelsen

Man ved sommeren er på vej, når der igen er Stafet For Livet. I 66 byer over hele Danmark bliver der fra på lørdag den 30. april og frem til søndag den 11. september afholdt stafetter.

Stafet For Livet er en holdaktivitet, hvor deltagerne går eller løber på en bestemt rute over et døgn. Men det er også en dag, hvor man fejrer livet og fællesskabet samtidig med, at der samles ind til kræftsagen. Og den fejring trænger vi til, mener formand for Kræftens Bekæmpelse, Helen Bernt Andersen:

- For mange af os har det været et stort savn ikke at kunne mødes under corona. Derfor er det så skønt, at vi igen kan samles til Stafet For Livet, der jo netop handler om det lokale fællesskab med alle de særlige oplevelser, der hører med. Jeg glæder mig selv meget til igen at opleve den fantastiske stemning, der altid er på stafetterne, siger hun.

Danner ring om kræftramte
De fleste deltager i Stafet For Livet som en del af et hold. Det kan for eksempel være en flok kolleger eller en lokal løbeklub, der laver et hold. Eller bokseklubben, strikkeklubben eller den lokale efterskole, der melder sig til sammen. Og så er der alle de hold, der opstår omkring eller til ære for en, der er ramt af kræft. På den måde understøtter Stafet For Livet også et netværk, der kan bestå efter selve stafetdagen er overstået.

- Stafet For Livet kan noget særligt, når det gælder fællesskab. Både i kraft af den lokale byfest, som stafetterne mange steder er, men også igennem det sammenhold, der skabes omkring de, der er berørt af kræft. Kræft rammer den enkelte, men mange af de udfordringer, der følger med, kan bedst overkommes i fællesskab, siger Helen Bernt Andersen.

Et flot comeback
Under corona har Stafet For Livet været afholdt på alternative måder, og de mange frivillige, der står bag, har knoklet for at få restriktioner og stafet til at gå op i en højere enhed. Derfor er det også ekstra imponerende, at der igen i år er 66 stafetter på landkortet.

- Jeg synes, det er et flot comeback oven på to år, der ikke har været nemme for nogen af os. Nu handler det om at invitere deltagerne tilbage på den fysiske stafetplads og mærke det særlige fællesskab, siger Karen Balck Sørensen, projektleder i Stafet For Livet.

FAKTA OM 'STAFET FOR LIVET':
- I 66 byer over hele Danmark bliver der fra på lørdag den 30. april og frem til søndag den 11. september afholdt ’Stafet for Livet’. Første by er Ikast.

- ’Stafet For Livet’ er en holdaktivitet, hvor deltagerne samler ind til kræftsagen ved at gå eller løbe på en bestemt rute over et døgn.

- Se, hvordan du selv kan deltage og find en stafet nær dig på linket her:

Pressekontakt:
Vil du vide mere om Stafet for Livet, så ring til kommunikationsmedarbejder Katinka Agger, mobil: 45281298

Billeder

Download
De fleste deltager i Stafet For Livet som en del af et hold. Det kan f.eks. være en flok kolleger eller en lokal løbeklub, der laver et stafethold. I år kan du deltage i Stafet for Livet i 66 byer. Foto: Kræftens Bekæmpelse, fotograf: Thomas Bertelsen
Download

Milepæl: Nye retningslinjer vil forbedre behandling af patienter med senfølger efter tarmkræft10.5.2022 13:05:10 CEST | Pressemeddelelse

Omkring 40.000 mennesker i Danmark lever med eller efter tyk- og endetarmskræft – mange af dem med forskellige senfølger efter sygdommen og behandlingen. Derfor er det en god nyhed, at der nu for første gang offentliggøres kliniske retningslinjer for, hvordan man bedst behandler patienter med senfølger efter tyk- og endetarmskræft. Kræftens Bekæmpelse har støttet arbejdet.