Nu åbner Nordeuropas største solcellepark

Det er Danmarks og Nordeuropas hidtil største solcellepark, der åbner, når parken kobles til det danske elnet i de kommende dage.
Når samtlige solceller er tilsluttet, har solcelleanlægget en kapacitet på 207 megawatt og kan producere grøn energi svarende til 130.000 danskeres årlige strømforbrug.
Det er HEARTLAND, som har etableret solcelleparken, der er anlagt uden offentlig støtte eller tilskud. Lise Kaae, direktør i HEARTLAND, glæder sig over, at anlægget nu er klar til at blive indviet og taget i brug:
”Det er en markant milepæl, der bidrager meget konkret til en grøn omstilling. Vi har nogle særlige muligheder for at investere langsigtet og i løsninger, der kan gøre en forskel. Vi er stolte over, at vores solcelleanlæg nu kan åbne og blive koblet på elnettet, så endnu flere danskere og virksomheder kan aftage grøn, vedvarende energi.”
BESTSELLER vil dække sit energiforbrug
BESTSELLER – med bl.a. tøjmærkerne ONLY, JACK & JONES, VERO MODA og NAME IT – er en af de virksomheder, der vil aftage strøm fra solcelleparken. Og BESTSELLER ønsker helt konkret at dække hele sit energiforbrug med grøn, vedvarende energi.
”I BESTSELLER vil vi gerne benytte og samtidig fremme udviklingen af vedvarende energi, som spiller en afgørende rolle i den klima-omstilling, vi ønsker at bidrage til. Derfor er vi glade for, at solcelleanlægget gør det muligt for os at aftage grøn strøm svarende til vores energiforbrug, og som dermed bidrager til vores klimamål i Fashion FWD,” siger Dorte Rye Olsen, der er ansvarlig for bæredygtighed hos BESTSELLER.
”Vi er samtidig bevidste om, at langt størstedelen af BESTSELLERs udvidede klimaaftryk findes i vores værdikæde, fra produktion til forbrugsfasen. Der er derfor fortsat meget arbejde forude i at nå vores samlede klimamål. Her tager vi ansvar for det, der starter ved os selv, hvilket er et vigtigt skridt i at inspirere til yderligere handling.”
Etableringen af Nordeuropas største solcelleanlæg har været i gang i det seneste halvandet år, og danske Better Energy har været med til at opføre energiparken.
- - - - - - - -
FAKTA: Solcelleparken
Den nye solcellepark er placeret ved Bur, som ligger lige udenfor Holstebro.
Anlægget er 222 hektar stort, hvilket svarer til mere end 300 fodboldbaner.
I alt opnår anlægget en kapacitet på 207 megawatt og kan producere grøn energi svarende til det elforbrug, 130.000 danske forbrugere normalt har på et år.
Solcelleanlægget er ejet af HEARTLAND og opført af Better Energy.
Solcelleanlægget er etableret, så det tager hensyn til dyre- og planteliv i området. Markerne omlægges bl.a. til økologi, vil blive vildt beplantet med frø fra lokal Holstebro-producent og får vil græsse på hele arealet.
En række danske virksomheder vil dække dele af deres energibehov med køb af strøm fra anlægget. Bl.a. BESTSELLER, Normal og Nemlig.com.
FAKTA: Power Purchase Agreement - PPA
Energien fra HEARTLANDs solcelleanlæg vil blive solgt til virksomheder gennem såkaldte Power Purchase Agreements (PPA).
Virksomhederne garanterer gennem PPA’erne at købe strøm fra solcellerne til en fast pris.
I dag er det ikke muligt at levere strøm til forbrugere og virksomheders stikkontakter udelukkende baseret på vedvarende energi. Al strøm fra både vedvarende og fossile energikilder blandes sammen i elnettet, og transporteres derefter videre – hvilket betyder, at ingen på nuværende tidspunkt konsekvent kan få 100 procent grøn strøm i stikkontakten.
Til gengæld sikrer PPA’en, at man tilfører ny vedvarende energi til samfundet, da solcelleanlægget er opført netop på baggrund af aftalen for at kunne dække forbruget.
Med en PPA vil virksomheder over en længere årrække aftage grøn energi, mens energiproducenterne – gennem stabiliteten i aftalen – kan foretage investeringer i konstruktionen af bæredygtige energiprojekter og tilføre mere vedvarende energi til det danske el-system.
Strømmen fra anlægget i Holstebro kan ikke indgå i energimikset uden for Europa, hvorfor BESTSELLERs elforbrug udenfor Europa dækkes med kontrakter med andre lokale vedvarende energianlæg.
Kontakter
Kasper Reggelsen, kommunikationschef i BESTSELLER - tlf. 52151011 og kasper.reggelsen@bestseller.com
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum