Novo Nordisk Fonden vil støtte forskning og udvikling, der kan styrke indsatsen mod nye virale infektioner

Novo Nordisk Fonden har afsat 20 mio. kr. til at støtte forskning og udvikling, der kan bidrage til, at Danmark kan styrke beredskabet og indsatsen over for nye virale epidemier i fremtiden.

Initiativet kommer på baggrund af den globale spredning af den nye coronavirus (2019-nCoV), der ikke er et isoleret tilfælde. I de seneste årtier har vi således set flere tilfælde af spredning af nye, dødbringende vira, f.eks. SARS, MERS og Ebola.

Gennem forskningsprogrammet Societal Responses and Preparedness to Emerging Viral Infections vil Novo Nordisk Fonden bevilge 20 mio. kr. til tværfaglige forsknings- og udviklingsprojekter, der kan styrke Danmarks beredskab og indsats over for nye virale infektioner. Det inkluderer:

• Overvågning og tidlig påvisning af virale infektioner,
  • Udvikling af nye teknologier til forebyggelse eller bekæmpelse af epidemier
  • Optimering af det nationale beredskab til at håndtere nye virussygdomme, herunder udarbejdelse af politikker og procedurer til hurtig test og godkendelse af nye behandlinger, teknologier og vacciner.

”På grund af den accelererede globale spredning af nye vira er det af vital betydning, at vi kan anvende ny viden for at være optimalt forberedt på fremtidige virale epidemier,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Senior Vice President, Biomedicine & Health Sciences, Novo Nordisk Fonden.

Støtten til projekterne vil blive uddelt på baggrund af ansøgninger indsendt til fonden i åben konkurrence.

Christian Mostrup, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 mia. kr., primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.