Novo Nordisk Fonden uddeler 413 mio. kr. til 44 forskningsledere på forskellige karrieretrin

Novo Nordisk Fondens nye forskningslederprogram giver forskere mulighed for at udføre ambitiøse projekter, afdække komplicerede problemstillinger og udvikle nye teknikker og metoder. Programmet har samtidig til formål at understøtte den fortsatte udvikling af topforskere.

Novo Nordisk Fonden har uddelt 44 bevillinger af hver op til 10 mio. kr. til fremragende forskningsledere på forskellige karrieretrin ved universiteter, hospitaler og andre forskningsinstitutioner i hele Danmark og resten af Norden.

Med bevillingerne, der løber over 5 år, vil forskerne udføre ambitiøse projekter inden for bl.a. lægevidenskab og bioteknologi, der vil skabe ny viden om f.eks. sundhed, sygdomme og miljøvenlige produktionsmetoder.

Et af projekterne vil således undersøge, hvordan vira udvikler resistens over for antivirale lægemidler og på den måde bidrage til bekæmpelse af fremtidige infektioner. Et andet projekt har fokus på, hvordan det fedt, vi spiser, påvirker opbygningen af celler og væv i kroppen, mens et tredje har til formål at skabe viden om, hvordan planteenzymer producerer plantens mange komplekse stoffer. Den viden kan føre til udvikling af nye teknologier til produktion af lægemidler og vacciner.

”Med disse 5-årige bevillinger ønsker vi at sikre excellente forskere en stabil grundfinansiering af deres forskning over en længere periode. Dette giver dem mulighed for at forfølge risikofyldte, innovative forskningsideer, turde tænke nyt og afsøge nye veje og tilgange til vigtige problemstillinger. Det er ofte her, at potentialet for at gøre væsentlige nye opdagelser findes,” siger Birgitte Nauntofte, CEO i Novo Nordisk Fonden.

”Samtidig ønsker vi med programmet at understøtte den fortsatte udvikling af disse forskere. I programmet støtter vi både de yngre talenter og de etablerede professorer på højt internationalt niveau. Endvidere støtter vi dygtige forskningsledere midtvejs i karrieren. Vores ambition er, at de bevilgede projekter vil kunne frembringe ny viden til gavn for sundhed og bæredygtighed,” siger Birgitte Nauntofte.

I alt har Novo Nordisk Fonden uddelt 413 mio. kr. fordelt på de 44 bevillinger. Bevillingerne er uddelt som en del af Novo Nordisk Fondens forskningsleder-program, som fonden har afsat i alt 2,4 mia. kr. til over fem år. Fuldt udrullet vil programmet støtte op mod 240 forskningsledere på forskellige karrieretrin.

Forskningslederprogrammet omfatter fire videnskabelige fokusområder. Inden for hvert fokusområder uddeles årligt op til 12 femårige bevillinger af hver op til 10 mio. kr. 2019-bevillingerne fordeler sig således:

• Endokrinologi og metabolismeforskning: 12 bevillinger
  • Bioteknologi-baseret syntese og produktionsforskning: 10 bevillinger
  • Klinisk og translationel lægevidenskabelig forskning: 10 bevillinger
  • Biovidenskab og basal biomedicinsk forskning: 12 bevillinger

Læs mere om hver enkelt bevillingsmodtager på www.researchleaderprogramme.com

”Vi har fået rigtig mange kvalificerede ansøgninger og ser frem til at følge projekternes udvikling over de kommende år. Samtidig håber vi og vil gerne opfordre til, at flere kvinder ansøger om bevillinger i programmet i fremtiden,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Head of Biomed i Novo Nordisk Fonden, der er ansvarlig for udmøntningen af programmet.

Målrettet forskere på forskellige karrieretrin

Research Leader Programme består af tre typer af bevillinger, der er målrettet specifikke stadier eller typiske karrieretrin for en forskningsleder:

• Emerging Investigator. Målrettet unge lovende forskningsledere, der skal til eller er i gang med at etablere deres forskningsgruppe og egen forskningsprofil.
  • Ascending Investigator. Målrettet dygtige forskningsledere på lektor-niveau til at styrke deres forskningsgruppe og profil.
  • Distinguished Investigator. Målrettet de excellente professorer på højt internationalt niveau.

Der uddeles årligt op til 16 bevillinger inden for hver karrieretrin – op til fire bevillinger inden for hvert af programmets fire videnskabelige fokusområder.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet.

Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi1.7.2019 10:51:21 CESTPressemeddelelse

En styrket offentlig debat og inspirerende veje til ny viden om naturvidenskab er i fokus i Novo Nordisk Fondens tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet. Naturvidenskaben er central for at forstå verden, og med en pulje på 30 mio. kr. ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der styrker viden om emnet i den brede befolkning og kvalificerer den offentlige debat. ”Med denne ansøgningsrunde vil vi åbne for en verden af kreative, nytænkende projekter, der kan begejstre os alle til at lære mere om naturvidenskab. Med projekterne kan vi få indblik i de nyeste forskningsresultater og styrke den offentlige debat om alt fra biomedicinsk forskning til bæredygtighed,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden. Fælles for projekterne er, at de skal sætte refleksioner i gang og styrke den enkeltes viden og kritiske stillingtagen til naturvidenskab, og emnerne kan spænde vidt. Eksempelvis kan projekterne unde

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til tværfaglige projekter om matematik og natur1.7.2019 10:31:02 CESTPressemeddelelse

Børn og unges matematiske kompetencer er i fokus i den tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet hos Novo Nordisk Fonden. Det er nu muligt at søge støtte til projekter, der udvikler børn og unges matematiske kompetencer, og som integrerer matematik med naturvidenskab eller teknologi. Novo Nordisk Fonden har netop åbnet efterårets ansøgningsrunde med en pulje på 45 mio. kr. Der er matematik overalt i naturen, og vores matematiske forståelse er central for, at vi kan være forbrugere, beslutningstagere og medskabere i fremtidens teknologi. Vindmølledesignere, robotbyggere og genteknologer bruger matematikkens sprog til at bygge modeller. De arbejder ligesom mange andre med naturvidenskab, kodning og big data, og deres matematiske kompetencer skal udvikles helt fra daginstitutions- og skoleårene. Med de tematiske uddelinger til matematik i naturvidenskab og teknologi ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der inddrager matematikken til at opøve børn og unges naturfaglige model