Novo Nordisk Fonden støtter Royal Run igen i 2020

Novo Nordisk Fonden vil igen i 2020 være strategisk partner for Royal Run. Fonden har bevilget 2,5 mio. kr. til afholdelse af løbet.

Når deltagerne i Royal Run næste år snører løbeskoene og deltager i den tredje udgave af det populære løb, bliver det igen med støtte fra Novo Nordisk Fonden. Fonden har bevilget 2,5 mio. kr. til afholdelse af Royal Run i 2020, der afvikles 1. juni (2. pinsedag) i byerne Sønderborg, Aalborg, Odense og København/Frederiksberg.

”Royal Run er blevet et event, der samler folk og får mennesker i alle aldre til at bevæge sig. Med støtten til løbet ønsker vi at bidrage til at øge interessen for motion og derigennem forbedre folkesundheden i Danmark. Vi håber, at rigtig mange – gengangere såvel som debutanter – har lyst til at deltage i løbet i 2020,” siger Steffen Lüders, kommunikationschef, Novo Nordisk Fonden.

Royal Run overgik i 2019 alle forventninger med over 82.000 tilmeldinger. For 28 pct. af deltagernes vedkommende var det første gang, de deltog i et motionsløb.

Ligesom foregående år vil H.K.H Kronprinsen og H.K.H Kronprinsessen deltage i løbet i 2020. Ligeledes vil der igen i 2020 i ugerne op til løbet på lokalt plan og i samarbejde med lokale idrætsforeninger blive arrangeret Royal Run-aktiviteter for at involvere så mange danskere som muligt; herunder tiltag i børnehaver, på plejehjem, skoler og andre institutioner.

Royal Run blev afholdt første gang i 2018 i anledning af Kronprinsens 50-års fødselsdag. Dengang havde flere end 70.500 deltagere snøret løbeskoene. Grundet den store succes besluttede kongehuset at fortsætte løbet med støtte fra eksterne samarbejdspartnere. Novo Nordisk Fonden støttede også Royal Run 2019 med 2,5 mio. kr.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Stort dansk bidrag til globalt milliard-initiativ mod antibiotikaresistens9.7.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

En række af verdens førende medicinalselskaber og fonde har sammen rejst godt 6 mia. kr. (USD 1 mia.) til en ny fond, AMR Action Fund, der skal bekæmpe antibiotikaresistens. Formålet er at investere i biotekselskaber, der vil udvikle nye antibiotika til patienter med akutte infektionssygdomme. Fra dansk side bidrager Novo Nordisk, LEO Pharma, Lundbeck og Novo Nordisk Fonden med samlet godt 500 mio. kr. til den nye fond.

Novo Nordisk Fonden afsætter 100 mio. kr. årligt til forskning i fremtidens landbrug og bæredygtige fødevarer6.7.2020 08:49:18 CESTPressemeddelelse

Ny viden om planter, landbrug og fødevarer skal bidrage til at skabe en bæredygtig fødevareproduktion, der samtidig kan rumme øget efterspørgsel fra en stigende verdensbefolkning. Det er udgangspunktet for Novo Nordisk Fondens nye forskningsprogram, der vil støtte originale idéer, styrke de fødevarerelaterede forskningsmiljøer og besvare spørgsmålet: Hvad skal vi spise i fremtiden?