Novo Nordisk Fonden støtter nødhospitaler i Indien som følge af den akutte COVID-19-situation

Indien står i en alvorlig humanitær situation og hospitalerne har ikke kapacitet til at håndtere et stigende antal indlagte. Novo Nordisk Fonden bevilger 10 mio. kr. til at etablere fire nødhospitaler samt en række mobile hospitalsafsnit.

I øjeblikket oplever Indien de højeste smittetal i verden, og den indiske regering har appelleret til verdenssamfundet om assistance til at komme gennem krisen.

Novo Nordisk Fondens støtte går til at etablere nødhospitaler og mobile hospitalsafsnit med i alt 364 sengepladser, der kan behandle op mod 1.300 COVID-19 patienter om ugen med blandt andet ilt og respiratorer. I de hårdest ramte områder er kapaciteten på plads i løbet af ganske få uger, mens de mobile hospitalsafsnit etableres hurtigst muligt i delstater, hvor man forventer en forværring i den kommende tid.

”Situationen i Indien er alarmerende. Derfor har vi besluttet at støtte etableringen af nødhospitaler her og nu, og samtidig hjælpe med at opbygge en større kapacitet i de geografiske områder, der forventes at blive ramt om kort tid,” siger Mads Krogsgaard Thomsen, adm. direktør i Novo Nordisk Fonden.

Projektet er blevet til i samarbejde med den indiske regering, som håndterer koordineringen af udenlandsk krisestøtte. Den danske ambassade i landet bistår med kontakten til de indiske myndigheder.

”En hurtig udbygning af hospitalskapacitet i de hårdest ramte områder kan ikke vente. Novo Nordisk Fondens donation er et solidt bidrag til denne vigtige mission,” udtaler Freddy Svane, den danske ambassadør i Indien.

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 30 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

NERD-programmet giver geniale nørder mulighed for at udføre originale forskningsprojekter16.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Vandbaseret 3D-print, virusvækstmønstre og ny viden om hvordan livet på jorden opstod er blandt de emner, som årets modtagere af Novo Nordisk Fondens NERD-bevillinger vil udforske. I år har otte forskere fået bevilliget mellem 9 og 14 mio. kr. til deres forskningsideer, der har det til fælles, at de er kreative, originale, nyskabende og forankrede i naturvidenskaben.