Novo Nordisk Fonden øremærker 60 mio. kr. til kirurgisk forskning

Novo Nordisk Fonden har øremærket 60 millioner kroner til at støtte kirurgisk forskning over de næste 3 år for at øge kvaliteten af eksperimentel evidens på dette felt.

Kirurgi er en vigtig del af behandlingen for mennesker med akutte og kroniske sygdomme. Hvert år bliver mere end 235 millioner kirurgiske indgreb udført i hele verden, men på trods af dette store antal, er der begrænset eksperimentel evidens for metoder og effekten af mange af disse indgreb.

Novo Nordisk Fonden har derfor lanceret et nyt støtteprogram målrettet kirurgisk forskning, som skal gøre det muligt at få mere forskningsbaseret viden på dette område. Programmets bevillinger spænder fra 100.000 til 3 millioner kroner i en periode på 1–3 år. Det årlige budget for programmet er på 20 millioner kroner, og det løber over 3 år.

Forskning fremmes
Målet for det nye program er at fremme kirurgisk forskning i Danmark ved at stille midler til rådighed til eksperimentelt klinisk arbejde. Kirurger får mulighed for at søge midler til målrettet forskning eller til ansættelse af videnskabelig eller teknisk assistance.

”Vi ved, at arbejdsbyrden er et stort problem på de fleste kirurgiske afdelinger. Uden den nødvendige tid til forskning bliver det vanskeligt at udvikle bedre, mere effektive og mere skånsomme kirurgiske behandlinger. Det har ført til et udækket behov inden for forskningen. Med dette nye program giver fonden kirurger mulighed for at frikøbe tid, der kan bruges til forskning i kirurgi,” forklarer Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, leder af afdelingen for Biomedicine and Health Research, Novo Nordisk Fonden.

Hvem kan søge og til hvilke formål?
Programmet er åbent for alle forskere fra offentlige forskningsinstitutioner eller hospitaler i Danmark. Forskningsprojekterne skal ligge inden for kirurgi-området.

Specifikke forskningsemner kunne omhandle:

• Randomiserede eller ikke-randomiserede kliniske forsøg;
  • Epidemiologi;
  • Udvikling af nye kirurgiske metoder eller procedurer; og
  • Forebyggende kirurgi, rehabilitering efter kirurgi og plejen af patienter der undergår kirurgisk behandling.

Programmets årlige ansøgningsrunder begynder i efteråret 2019; programmet løber over 3 år og vil derefter blive evalueret. Ansøgningssystemet åbnes 24. juli 2019, og deadline for ansøgninger er 4. september 2019.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, +45 3067 4805, cims@novo.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers helbred og velfærd. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Ny masteruddannelse vil give den danske life science-sektor ”missing link”-kompetencer2.12.2020 14:12:03 CETPressemeddelelse

CBS-BIO er en ny, revideret MSc-uddannelse inden for bioentreprenørskab, som går i partnerskab med industriaktører med det formål at støtte den fortsatte vækst inden for life science-sektoren i Danmark ved at uddanne og træne danske og internationale talenter. Det særlige ved kandidaterne vil være, at de kommer til at bygge bro imellem videnskab og erhvervsliv ved at have et ben i hver lejr. Novo Nordisk Fonden har bevilget 6,5 mio. kr. til at støtte uddannelsen for årene 2021 til 2024.

Novo Nordisk Fonden etablerer LIFE som selvstændig fond2.12.2020 06:30:00 CETPressemeddelelse

Det naturvidenskabelige undervisningsinitiativ, LIFE, etableres nu som en erhvervsdrivende fond med almennyttigt sigte. Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse, bliver bestyrelsesformand i LIFE Fonden, der får flere profiler fra uddannelsessektoren med i bestyrelsen. Christine Antorini, tidligere børne- og undervisningsminister, der har stået i spidsen for at udvikle initiativet siden 2018, bliver adm. direktør i den nye fond.

Nyt forskningsprogram skal hjælpe intensivpatienter6.11.2020 06:30:00 CETPressemeddelelse

I det seneste årti har den pleje og behandling, som intensivpatienter gennemgår, ændret sig. Derfor er det nødvendigt at finde nye måder at støtte og behandle tidligere intensivpatienter i forhold til at afhjælpe kognitive vanskeligheder. Et nyt rehabiliteringsprogram fokuserer på patienternes kognitive udfordringer både under indlæggelsen og tiden efter udskrivelsen til eget hjem. Novo Nordisk Fonden støtter forskningen med 7,5 mio. kr.

Novo Nordisk Fonden uddeler 35 mio. kr. til initiativer, der skal forbedre fremtidsmulighederne for unge syriske flygtninge i Jordan1.10.2020 06:30:00 CESTPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden vil styrke uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet for de mange unge syriske flygtninge i Jordan og derigennem øge deres muligheder for at deltage aktivt i samfundet og for at blive selvforsøgende. Fonden har netop uddelt støtte til fem humanitære projekter, heriblandt to forskningsprojekter der skal frembringe ny viden om skabelse af varige løsninger for flygtningene.