Novo Nordisk Fonden opretter nyt program for forskning i de sundhedsmæssige senfølger ved smitte med COVID-19

Novo Nordisk Fonden har afsat 40 mio. kr. til at støtte forskningsprojekter, der fokuserer på de sundhedsmæssige senfølger ved smitte med COVID-19.

Flere rapporter peger på, COVID-19 ikke bare er en akut sygdom, der rammer åndedrætssystemet, men kan også medføre længerevarende sygdom eller gener i organsystemerne. Det kan f.eks. være i form af vedvarende træthed, neurologiske problemer, smerter i bryst og led samt stofskifteforstyrrelser.

Særligt bekymrende er det, at COVID-19 ser ud til at medføre vedvarende symptomer selv hos de patienter, der ellers har et mildt sygdomsforløb.

Novo Nordisk Fonden etablerer derfor et nyt program, der støtter forskning i de sundhedsmæssige senfølger ved smitte med COVID-19. Der afsættes i alt 40 mio. kr. til bevillinger på 3-10 mio. kr. for projekter af en varighed på op til fire år.

”På nuværende tidspunkt er der begrænset viden om, hvor mange patienter der oplever langvarige symptomer, og hvordan man bedst behandler dem. Formålet med det nye program er at støtte samarbejdsprojekter, der undersøger arten, hyppigheden og varigheden af disse langtidssymptomer samt patogenesen hos COVID-19 patienter, og projekter der fokuserer på at udvikle og teste behandlinger for senfølger i forbindelse med COVID-19,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Senior Vice President i Novo Nordisk Fonden.

Novo Nordisk Fonden prioriterer støtte til forskning og andre initiativer i kampen mod COVID-19 højt. Siden marts har fonden i alt uddelt bevillinger for omkring 400 mio. kr. til projekter og initiativer i forbindelse med COVID-19. Flere af de støttede projekter er stadig i gang.

Opslaget for ansøgninger til det nye program om de sundhedsmæssige senfølger ved smitte med COVID-19 er netop åbnet og har ansøgningsfrist den 21. januar 2021.

Læs mere om programmet og hvem, der kan søge her.

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Nyt forskningsprogram skal hjælpe intensivpatienter6.11.2020 06:30:00 CETPressemeddelelse

I det seneste årti har den pleje og behandling, som intensivpatienter gennemgår, ændret sig. Derfor er det nødvendigt at finde nye måder at støtte og behandle tidligere intensivpatienter i forhold til at afhjælpe kognitive vanskeligheder. Et nyt rehabiliteringsprogram fokuserer på patienternes kognitive udfordringer både under indlæggelsen og tiden efter udskrivelsen til eget hjem. Novo Nordisk Fonden støtter forskningen med 7,5 mio. kr.

Novo Nordisk Fonden uddeler 35 mio. kr. til initiativer, der skal forbedre fremtidsmulighederne for unge syriske flygtninge i Jordan1.10.2020 06:30:00 CESTPressemeddelelse

Novo Nordisk Fonden vil styrke uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet for de mange unge syriske flygtninge i Jordan og derigennem øge deres muligheder for at deltage aktivt i samfundet og for at blive selvforsøgende. Fonden har netop uddelt støtte til fem humanitære projekter, heriblandt to forskningsprojekter der skal frembringe ny viden om skabelse af varige løsninger for flygtningene.