Novo Nordisk Fonden giver fem millioner kroner til børn i Jordan

Pengene går til UNICEFs arbejde med nogle af de i forvejen mest udsatte mennesker i verden – børn i jordanske flygtningelejre.

”Når man taler om samfundssind, så er det her for mig et lysende eksempel. At Novo Nordisk Fonden så hurtigt og så målrettet har besluttet sig for at hjælpe dem, der har allermest brug for det, det er vi i UNICEF ikke alene glade for, vi er også stolte,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

For mens det i Danmark langsomt lysner i takt med at kurven falder, bliver situationen i mange lande mere og mere ildevarslende.

Millioner af mennesker - herunder børn - er nødt til at leve tæt sammen og uden basal adgang til rent vand og sanitet.

”De her børn lever i forvejen et liv på flugt fra deres hjem - og de forsøger det bedste de kan, sammen med deres forældre eller bedsteforældre, at stable et liv på benene, hvor de kan gå i skole, få en uddannelse og skabe et godt liv. Det hjalp Novo Nordisk Fonden i forvejen med i lejrene i Jordan, og nu skruer de så op for hjælpen – det er da fantastisk,” siger Karen Hækkerup.

Alene i Jordan har 1,3 millioner syriske flygtninge gennem de seneste år søgt tilflugt for den borgerkrig, der hærger deres hjemland. Og i en overfyldt flygtningelejr har spredningen af COVID-19 alt for gode betingelser. Støtten er helt essentiel for UNICEFs arbejde i Jordan, som aktuelt står med et akut behov på 120 millioner kroner for at kunne beskytte børn og unge i landet mod COVID-19.

Ekstrabevillingen fra Novo Nordisk Fonden sker på baggrund af den globale appel på 4,4 milliarder, UNICEF gik ud med til verdenssamfundet med den 25. marts. Indsatsen fra Novo Nordisk Fonden skal blandt andet sikre tilstrækkelige mængder rent vand til familier i flygtningelejrene og uddeling af sæbe, desinficeringsmidler, vandrensetabletter, og rengøringsmidler.

Herudover har UNICEF iværksat en kæmpe oplysningskampagne, der blandt andet anvender de eksisterende kommunikationskanaler, som er blevet etableret direkte ud til børnene og deres familier både i lejrene og til andre sårbare familier rundt i landet i forbindelse med oprettelsen af alternativ skoleundervisning, da man lukkede landets Makanicentre midt i marts måned.

Alene i flygtningelejrene regner man med at nå 200.000 mennesker med information og vejledning om, hvordan de selv kan være med til at reducere spredningen af virus. Alene i flygtningelejrene regner man med at nå 200.000 mennesker med information og vejledning om, hvordan de selv kan være med til at reducere spredningen af virus.

Presseansvarlig Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk