Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi

En styrket offentlig debat og inspirerende veje til ny viden om naturvidenskab er i fokus i Novo Nordisk Fondens tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet.

Naturvidenskaben er central for at forstå verden, og med en pulje på 30 mio. kr. ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der styrker viden om emnet i den brede befolkning og kvalificerer den offentlige debat.

”Med denne ansøgningsrunde vil vi åbne for en verden af kreative, nytænkende projekter, der kan begejstre os alle til at lære mere om naturvidenskab. Med projekterne kan vi få indblik i de nyeste forskningsresultater og styrke den offentlige debat om alt fra biomedicinsk forskning til bæredygtighed,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden.

Fælles for projekterne er, at de skal sætte refleksioner i gang og styrke den enkeltes viden og kritiske stillingtagen til naturvidenskab, og emnerne kan spænde vidt. Eksempelvis kan projekterne undersøge klima, sundhed eller de positive og negative konsekvenser af den teknologiske udvikling. De kan anvende nye kommunikationskanaler og medier, og være med til at opbygge et værn mod fake news.

Naturvidenskab til alle
Projekterne kan være rettet mod børn, unge og/eller den brede befolkning. Alle medietyper og virkemidler kan anvendes. Der kan eksempelvis søges om støtte til arrangementer, medieproduktioner, videnskabsjournalistik og kommunikation via sociale medier.

Der kan søges fra 100.000 kr. til 6 mio. kr. i støtte til projekter på op til seks års varighed. Ansøgningsfristen er den 10. september 2019 kl. 14.

Efterårets ansøgningsrunde inden for uddannelse og formidling består af de to temaer ”Projektstøtte til matematik i naturvidenskab og teknologi” og ”Projektstøtte til kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi” samt det tilbagevendende opslag om ”Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og formidling”. Det sidstnævnte åbner for ansøgninger 3. september 2019.

De to temaer i årets tematiske ansøgningsrunder er udsprunget af anbefalinger fra en række eksperter og aktører i naturfagsundervisningen og med inspiration fra fondens tidligere uddelingsrunder inden for den naturvidenskabelige uddannelse og formidling.

Læs mere om det nye opslag, søgekriterier og ansøgningsprocessen her.

Clarissa Løkkegaard, Administrator, Education & Outreach, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 7730 1583, cll@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden uddeler 182,7 mio. kr. til at forbedre bio-industrielle processer og accelerere den grønne omstilling29.8.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

En bevilling fra Novo Nordisk Fonden skal finansiere et internationalt forsknings- og uddannelsessamarbejde mellem North Carolina State University og Danmarks Tekniske Universitet. Formålet er at skabe nye bio-industrielle processer, baseret på bioteknologi, samt uddannelsesprogrammer til studerende og medarbejdere i industrien. Disse processer og kompetencer vil både optimere biofarmaceutisk produktion og accelerere den grønne omstilling.

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til tværfaglige projekter om matematik og natur1.7.2019 10:31:02 CESTPressemeddelelse

Børn og unges matematiske kompetencer er i fokus i den tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet hos Novo Nordisk Fonden. Det er nu muligt at søge støtte til projekter, der udvikler børn og unges matematiske kompetencer, og som integrerer matematik med naturvidenskab eller teknologi. Novo Nordisk Fonden har netop åbnet efterårets ansøgningsrunde med en pulje på 45 mio. kr. Der er matematik overalt i naturen, og vores matematiske forståelse er central for, at vi kan være forbrugere, beslutningstagere og medskabere i fremtidens teknologi. Vindmølledesignere, robotbyggere og genteknologer bruger matematikkens sprog til at bygge modeller. De arbejder ligesom mange andre med naturvidenskab, kodning og big data, og deres matematiske kompetencer skal udvikles helt fra daginstitutions- og skoleårene. Med de tematiske uddelinger til matematik i naturvidenskab og teknologi ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der inddrager matematikken til at opøve børn og unges naturfaglige model