Novi Science Park sætter strøm til bilerne

Novi Science Park i Aalborg har fået opstillet el-ladestandere fra energiselskabet OK. Løsningen blev bl.a. valgt ud fra, at den er nem at administrere, og den er skalérbar, hvis behovet for flere ladestandere opstår
Medarbejdere og gæster hos Novi kan nu lade elbilen tre steder på Novis store område. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

Energiselskabet OK oplever stigende efterspørgsel inden for løsninger med el-ladestandere til erhverv. En af de virksomheder, som senest har lavet en aftale med OK er Novi Science Park i Aalborg. De ejer og udlejer en række bygninger og har 250 virksomheder som lejere – både regionale og private virksomheder.

Mads Stetter er teknisk chef hos Novi Science Park og er meget tilfreds med løsningen.

”Det giver rigtig god mening, at man kan lade sin elbil, når man alligevel er på arbejde her i vores bygninger eller til møde. Samtidig var det vigtigt for os, at aftalen med OK også er god for vores lejere, og der synes jeg, at vi er landet et godt sted,” siger Mads Stetter.

Ind til videre er der installeret ladestandere ved tre parkeringsområder – de to af dem er udendørs, og det tredje i en parkeringskælder ved Novi. I alt er der seks ladepunkter.

Skalérbar løsning
Novi Science Park er vokset i bygningsmasse, og der kommer flere lejere til i løbet af de kommende år. Samtidig stiger mængden af elbiler på vejene. Så det er vigtigt, at løsningen er skalérbar.

”Vi oplever, at flere og flere får elbiler, og dermed stiger efterspørgslen også. Så det er vigtigt, at vi har en løsning, hvor det er muligt at opsætte flere standere,” siger Mads Stetter.

Slutbrugeren afregner direkte
”Vi ønskede en løsning, som var nem at administrere i forhold til afregning. Så vi er meget tilfredse med løsningen fra OK,” siger Mads Stetter.

Rent teknisk trækker OK strøm fra Novi og betaler for dette, mens slutbrugerne betaler for forbruget direkte hos OK, når de lader deres bil. På den måde skal Novi ikke stå som mellemmand. De første par måneder har lejerne dog haft mulighed for at trække strøm uden omkostning, men fremover vil de via en chip kunne starte og stoppe en opladning.

Marked i kraftig stigning
Markedet for ladestandere er under opbygning, og energiselskabet OK er i fuld gang med at introducere flere forskellige typer ladeløsninger på markedet. I denne stadig tidlige fase er det vigtigt at få så meget viden og erfaring om, hvordan de forskellige ladeløsninger fungerer i praksis, og hvad behovet er hos virksomhederne.

En af de løsninger, OK ser som en del af det fremtidige ”ladebillede”, er ladestandere på arbejdspladser, hvor bilen ofte holder parkeret nogle timer i træk.

”Vi er glade for løsningen hos Novi, som er en af de muligheder i det fremtidige ladenetværk.  Det giver os god erfaring med ladeløsninger, og vi bliver klogere på blandt andet ladeadfærd hos medarbejderne. Det handler blandt andet om, hvor ofte og hvor meget, de vil lade på arbejdspladsen,” siger Thor Folmann Krarup, E-mobilitetschef hos OK.

Fakta om ladeløsningen hos Novi

• OK ejer, drifter og servicerer de tre ladestandere.
  • Strømmen faktureres direkte til bilejeren
  • De tre ladestandere er fordelt på tre adresser hos Novi. De har hver to ladepunkter
  • Ladestanderne hos Novi er fra EVBox og kan oplade to bileder med 11 kW
  • OK’s appløsninger til erhverv og private, som i dag kan bruges, når man tanker eller parkerer, bliver også en del af fremtidens betalingsløsning af strøm til bilen.

Fakta om Novi Science Park

• Novi er en af Danmarks mest innovative forskerparker
  • Novi er en fond, der driver flere ejendomme til erhvervsudlejning
  • Novi har 10 kontorbygninger med både domiciler, individuelle kontorer og coworking
  • Derudover driver Novi to iværksætterhuse
  • Novis forskerpark og iværksætterhuse danner en ideel ramme om netværksbaseret viden og vækst
  • Alle virksomhederne er med til at skabe et kontor- og forskningsmiljø, der forener nytænkning, netværk og innovation
  • 250 virksomheder, og dermed over 2500 medarbejdere, har lejet sig ind hos Novi.

Mads Stetter fra Novi er meget tilfreds med løsningen fra OK. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt
Mads Stetter fra Novi valgte en løsning fra energiselskabet OK. Fotograf: Ole Hartmann Schmidt

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.