Nostalgi og ensomhed i byens larm: Nyt album med Bent Sørensens orkesterværker

Den 12. august udkommer albummet The Island in the City med prisvindende orkesterværker af Bent Sørensen, indspillet af Trio con Brio Copenhagen, DR Symfoniorkestret og Jukka-Pekka Saraste.

Bent Sørensens stilfærdige, musikalske univers er kendetegnet af en følelse af ensomhed, nostalgi og afsked. I Sørensens orkesterværker er enhver lyd nøje overvejet og udvalgt med den største omhu og raffinement.

I 2017 modtog han den store amerikanske Grawemeyer Award for trippelkoncerten L'Isola della Città, som er skrevet til Trio con Brio Copenhagen. Nu udkommer verdenspremiereindspilningen af trippelkoncerten og af Sørensens Second Symphony på et nyt album indspillet af Trio con Brio Copenhagen, DR Symfoniorkestret og dirigent Jukka-Pekka Saraste.

En ø midt i det brusende lydhav

“Da jeg skrev L’Isola della Città, boede jeg i centrum af København i en lejlighed, der som den eneste i gaden havde balkon, og når jeg gik ud på balkonen, var det ligesom at stå på en ø,” fortæller Bent Sørensen. “Støjen og larmen nede fra gaden dannede et kontrapunkt til min egen tilstand. Især om natten. Og måske foregår denne musik også om natten, ligesom det meste af min musik gør, fordi den bliver skrevet om natten.”

L'Isola della Città er skrevet for klavertrio og symfoniorkester. Titlen er både en allegori for Sørensens oplevelse af at være et menneske i midt i byens kraft, men også for forholdet mellem klavertrioen og orkestret. I trippelkoncerten smelter trioen sammen til én solist og danner en ø, der undervejs i værket næsten ædes op, omklamres og overdøves af orkestrets brusende lydhav.

L’Isola della Città har en renhed, der gør det til et af Sørensens mest umiddelbare og gribende orkesterværker. Det er skrevet til Trio con Brio Copenhagen, der tilbage i 2007
uropførte Sørensens klavertrio Phantasmagoria. Bent Sørensen komponerer helst sine stykker til musikere, han kender, og Trio con Brio Copenhagens utrolig tætte samspil er en del af karakteren i værket.

En selvbiografisk komponist

Det nye album præsenterer også verdenspremiereindspilningen af Sørensen dramatiske Second Symphony, en “klassisk” symfoni med fire satser i arketypiske forhold. Symfonien blev komponeret i årene 2016-19 på bestilling fra DR Symfoniorkestret sammen med Oslo Filharmonikerne og Göteborg Symfoniorkester. Den blev uropført i 2020 af DR Symfoniorkestret og Jukka-Pekka Saraste.

Værket er et hovedspring ud i musikhistoriens efterklang, hvor fantasien bader sig i melodier, klange og strukturer, mens rationaliteten samtidig betragter det udefra og på afstand.

“Jeg opfatter mig i høj grad som en selvbiografisk komponist. Mit liv og min musik er flettet sammen,” siger Bent Sørensen. “I sidste sats af symfonien er der strejf af en fortid – min fortid. Der kommer et citat fra min 4. strygekvartet, Schreie und Melancholie, og jeg mærker også en påvirkning af det faktum, at min mor gik bort under mit arbejde på værket. Det er måske det ‘farvel’, jeg skriver i toner.”

Her kan du se en albumtrailer, hvor Trio con Brio Copenhagen fortæller om trippelkoncerten og det unikke samarbejde med Bent Sørensen.

Udkommer den 12. august 2022

Trio con Brio Copenhagen