Norske Vipps indgår aftale med Nets om betaling online

Snart kan du handle på nettet med Vipps, den førende mobilbetalings-app i Norge, ved blot at indtaste dit mobilnummer og godkende købet. Det gøres muligt via Nets betalingsløsning, Netaxept, som gør Vipps tilgængelig som betalingsmetode online.

Enkelte udvalgte netbutikker, som benytter Netaxept, har været med til at teste Vipps til nethandel siden før jul. Ifølge planen vil Vipps gradvist blive tilgængelig for alle netbutikker, som ønsker at tage denne betalingsløsning i brug via Netaxept.

”Vores ambition er, at Vipps skal være et tilfredsstillende betalingsalternativ for alle, der handler på nettet og ikke mindst over for de mange store og små netbutikker. Derfor har det været vigtigt for os at få en samarbejdsaftale på plads, som inkluderer Vipps i Netaxept-løsningen fra Nets,” fortæller Rune Garborg, chef hos Vipps.

Nethandel ved brug af mobilen

Når forbrugeren benytter Vipps ved nethandel, slipper man for at indtaste sit kortnummer, udløbsdato og sikkerhedskode. Det eneste, man skal, er at indtaste sit mobilnummeret og godkende købet. Al information om betalingskortet ligger allerede lagret i Vipps.

”Netaxept er infrastrukturen bag de mest brugte norske og udenlandske betalingsløsninger, hvorfor det var helt naturligt for os at gøre det tilgængeligt for Vipps. Vi udvikler hele tiden vores løsninger for nethandel. Det skal være enkelt og hurtigt at gennemføre en betaling samtidig med, at sikkerheden er i orden, siger Asger Hattel, koncerndirektør i Nets, og fortsætter:

”Ved at Norges mest populære digitale tegnebog og den ledende leverandør på e-handel i Norden indgår i et samarbejde om Vipps som betalingsmetode i Netaxept, er fundamentet for at øge udbredelsen af mobile betalinger på nettet nu lagt. Net-butikkerne, som bruger Vipps via Netaxept fra Nets får en mere effektiv salgsproces,” siger Rune Garborg.

”Vi ser frem til at tilbyde Vipps til alle vores Netaxept-kunder. Jo hurtigere og enklere det er at betale, jo bedre er konverteringsraten i netbutikkerne," siger Asger Hattel.

Søren Winge, Pressechef hos Nets
E: swing@nets.eu

Danskernes brug af Dankort i juni 20189.7.2018 09:30pressemeddelelse

I juni steg antallet af betalinger med Dankort med 4,6 % og forbruget med Dankort med 1,8 % i forhold til samme måned sidste år. Oversigt over brug af Dankort i juni 2018 2018 2017 Vækst Samlet antal betalinger med Dankort (mio.) 114,3 109,3 4,6 % Dankort-forbrug i alt (mia. DKK)* 33,1 32,5 1,8 % Dankort-forbrug fysisk handel (mia. DKK) 25,2 - - Dankort-forbrug online (mia. DKK)* 6,3 - - Dankort-forbrug øvrige** 1,6 *Tallene for forbrug og betalinger er eksklusive pengeoverførsler via mobil, hvor Dankort er brugt. Disse overførsler udgør omkring 2-3% af det totale antal betalinger med Dankort. Tallene i tabellen er afrundet for overskuelighedens skyld. ** Dækker blandt andet over selvbetjening på broer, parkering, tankstationer osv. Kontaktoplysninger: Mads Allingstrup, presserådgiver hos Nets M: +45 29 48 26 46 E: maall@nets.eu