Norsk mobility-startup indtager Danmark og teamer up med Nordens største forsikringsselskab

Gennem de sidste 3 år har norske Gire Mobility bygget en solid forretning op om at koble ledige chauffører med kunder, som har brug for at få transporteret en bil fra A til B. Indtil videre er det blevet til 29.000 transporter for biludlejningsselskaber, forhandlere og leasingselskaber. Nu rykker mobility startup’en ind på det danske marked.
Christopher Haar, Country Manager for Gire Mobility Danmark (t.v.) og Jonas Hørdam, Head of Mobility hos If Forsikring Danmark. (Foto: If/PR)

Hver dag bringer biludlejningsselskaber, bilforhandlere, leasingselskaber og værksteder hundredvis af biler fra A til B for at få aftaler og kapacitet til at gå op. Tid, der går fra mekanikeres, pladesmedes og salgskonsu­lenters kerneopgaver, når de foretager transporterne.

Den udfordring satte norske Gire Mobility sig i 2019 for at løse. Indtil videre er 29.000 biltransporter i Norge løst af Gire Mobility. Ambitioner for det nordiske marked får dem nu til at etablere sig i Danmark.

Gire Mobility Danmark gik i luften for knap en måned siden med fokus på at levere transporter og at være logistikpartner og forsyningskæde for den danske mobility branche. I første omgang er det B2B-segmentet, der er fokus på. På kundelisten er leasingselskaber, bilimportører og forhandlere, men også delebilsordninger er i kikkerten.

Aftale med Nordens største forsikringsselskab
Et væsentligt element, når ejere skal overgive sine biler i Gires varetægt, har været at inkludere en forsikring, som fjerner både chaufførens og ejerens bekymring for skader, der kan opstå under transporten. Gire har indgået partnerskab med Nordens største forsikringsselskab, og lægger ikke skjul på, at If Forsikring var førsteprioritet.

I Gire tænker vi hele tiden innovativt. Og vi udvikler os hurtigt. Derfor har vi også brug for en agil og handlingsparat forsikringsleverandør. Det er If, og vi er derfor rigtig glade for samarbejdet”, siger Christopher Haar, Country Manager for Gire i Danmark.

”If er en stor spiller inden for mobility, de har en mangeårig tilstedeværelse på alle nordiske markeder og med deres nordiske setup er det lettere for os at skalere vores forretning,siger han.

Risikofri transport
Med forsikringsaftalen med If kan Gire tilbyde risikofri transport for deres kunder. Bilen er fuldt forsikret fra det øjeblik Gire-chaufføren kører fra den aftalte adresse og til bilen leveres på destinationen. Skulle der ske en skade undervejs, får det ingen konsekvenser for hverken kundens egen bilforsikring, selvrisiko eller præmietrin.

Hele sidste år havde vi i Norge en meget lav skaderate og samtidig med at vi havde en enorm vækst på antallet transporter. Kunden kan derfor trygt overlevere bilen til vores Gire-chaufførerne”, siger Christopher Haar.
Han supplerer, at Gire stiller særlige krav til både chaufførernes kompetencer og alder.

Hos If Forsikring siger Jonas Hørdam, Head of Mobility Danmark, om aftalen:

Gire Mobility kommer med et interessant nyt koncept, der kan være med til at løse et kapacitetsproblem i branchen. Konceptet har en indbygget fleksibilitet og frigiver arbejdskraft til værksteder og forhandlere. Det er en løsning, vi gerne vil være med til at stille til rådighed ved at gøre det 100% trygt for både kunder, brugere og Gires chauffører. Gires koncept har allerede opnået en stærk positition i markedet i Norge og det har være naturligt for os at udvide det samarbejde i Danmark.

”Vi opfatter rollen som leverandør af forsikringer og services inden for mobility som helt central, både for private og for erhvervsaktører. Hvis det er trygt og risikofrit, så er den største motivationsbarriere brudt for at dele biler og overlade transport af biler til andre. Det er en rolle, vi gerne udfylder i fremtidens mobility landskab”, slutter Jonas Hørdam.

Kontakt til Gire Mobility og If Forsikring formidles via kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk: Tlf.: 6120 5009 eller birgitte.ringbaek@if.dk

Jonas Hørdam, Head of Mobility, If Forsikring i Danmark (t.v.) og Christopher Haar, Country Manager for Gire Mobility Danmark. (Foto: If/PR)