Danske By- og Delebiler

Nørrebros børn bygger delebiler

Lørdag den 28. april kan børn og barnlige sjæle bygge fede sæbekassebiler og bagefter køre et godt, gammeldags gaderæs. Arrangementet sætter spot på et byrum med færre biler.

Trafikken stiger, pladsen er trang, luften er tung. København har vokseværk, og på Nørrebro og i Nordvest lægger tusindvis af parkerede biler beslag på en masse værdifuld plads i byrummet. Men hvad nu, hvis man kunne deles om bilerne og dermed kunne frigøre p-pladser til grønne oaser, jorden-er-giftig-baner eller flotte træer?

Den tanke vil arrangementet ’Børnenes Sæbekasse Delebiler’ gerne puffe til. Lørdag den 28. april kl. 12-16 bliver Blågårds Plads derfor forvandlet til et levende værksted med lækker musik, gode genbrugsmaterialer og glade frivillige, der hjælper børn og barnlige sjæle med at bygge og dele sæbekassebiler.

Lokaludvalg: ’Vi værner om både biler og byrum’
Bag arrangementet står delebilsordningen LetsGo i samarbejde med Nørrebro Lokaludvalg.

-Nørrebro er et populært sted at bosætte sig, og vores bydel skal blive ved med at være et godt sted at bo for alle – og hvor vi passer på de få grønne arealer vi har. Vores kvarterer må derfor ikke sande til i trafik og parkerede biler. Derfor er vi glade for tiltag som dette, der på en sjov og anderledes måde sætter fokus på, hvordan vi i fællesskab kan værne om både bilerne og byrummet”, siger formand for Nørrebro Lokaludvalg, Mogens “Mugge” Petersen.

En delebil erstatter 5-10 privatbiler
Som 100% non profit-organisation bruger LetsGo hele sit overskud på at etablere flere delebiler og skabe mere plads i storbyen, og potentialet er stort.

En undersøgelse fra COWI viser, at hver fjerde bil i København er såkaldte ”weekend-biler”, der holder stille det meste af tiden og dermed optager en p-plads unødigt. Med blot en enkelt delebil kan man erstatte 5-10 privatejede biler og dermed frigøre parkeringsplads.

- Sæbekasse-arrangementet kører for andet år i træk, og vi håber, at vores idé om deleøkonomi og fællesskab vil smitte lidt af på børnene, så de i fremtiden har lyst til køre i delebil, på cykel og med offentlig transport i stedet for at købe deres egen bil. Vi håber, at det kan skabe et fællesskab, så vi kan skabe et bedre byliv med plads til sjove aktiviteter - som fx sæbekasseløb, siger Bjarke Fonnesbech, direktør i LetsGo.

Stigende interesse for delebilisme på Nørrebro
LetsGo arbejder ligesom andre delebilsoperatører i Danske By- & Delebiler for at erstatte privatbilerne i byen. Indtil videre har bare LetsGos delebiler erstattet 228 privatejede biler på Nørrebro. LetsGo oplever en støt stigende interesse for delebilisme på Nørrebro, i Nordvest og i flere andre brokvarterer i København.

Kontakt for yderligere information

LetsGo presse ansvarlig: Christian Rohmann, cr@letsgo.dk, tlf. 2835 6577

Se film fra sidste års sæbekasseløb her:

Information om Danske By- og Delebiler

Danske By- og Delebiler
Liljens Kvarter 2
2620 Albertslund

28 10 36 95http://danskedelebiler.dk/

Danske By- og Delebiler repræsenterer en række delebil udbydere fra lokale foreninger til store kommercielle udbydere. Kontakt os gerne hvis du vil vide mere.