Norlys vil ind på mobilmarkedet

Norlys, som ejer Danmarks største fibernet, ønsker nu også at indtage en stærk position på mobilmarkedet som et naturligt skridt på rejsen mod at blive et ”full service” teleselskab. Målet er at skabe bedre muligheder for kunderne i en fremtid, hvor det faste og mobile internet smelter mere og mere sammen.

Norlys har fået bestyrelsens opbakning til at gå i dialog med de største mobiloperatører i Danmark med henblik på strategisk alliance eller opkøb.

- Vi har 100 års erfaring i at etablere og drive infrastruktur, så for os er det et naturligt skridt at udvide vores forretning med en markant mobil tilstedeværelse, der sikrer kunder og andelshavere en moderne og tidssvarende adgang til internettet. Det rammer lige ned i vores DNA, at vi på denne måde også bidrager til at styrke både erhvervsliv og lokalsamfund, fortæller Niels Duedahl, adm. direktør i Norlys.

- Hvis vi lykkes med projektet, kan kunderne få dækket hele deres internetbehov hos os, og samtidig får de den bedst mulige mobildækning, også i yderområderne. Vi tror på, at det vil skabe værdi for vores flere end 700.000 andelshavere og for det danske samfund som helhed, forklarer Ulf Lund, som hidtil har været direktør for Norlys-ejede Boxer og nu er udvalgt til at stå i spidsen for det nye forretningsområde.

Fiber er forudsætningen for 5G
Det er ikke tilfældigt, at Norlys rækker hånden ud til de store aktører på mobilmarkedet netop nu.

- Vi ejer Danmarks største fibernet, som dækker det meste af Jylland, og vi glæder os over, at vores ejere var så fremsynede for 10-15 år siden, da vi begyndte at rulle fiber ud. I fremtiden vil den faste og mobile netadgang smelte mere og mere sammen. Det gælder både på kundesiden, hvor 5G og fiber tilsammen kommer til at sikre adgang til højhastighedsbredbånd i hele Danmark, og på netværkssiden, hvor 5G-udrulningen er helt afhængig af fiberinfrastrukturen, forklarer Ulf Lund.

En invitation til samarbejde
Norlys har endnu ikke lagt sig fast på en bestemt partner eller en bestemt forretningsmodel og er i første omgang åben for at lytte til de potentielle partneres ønsker og behov.

- Principielt er vi åbne for alt. Lige fra en model, hvor vi opererer på et net uden at eje det til et fuldt eller delvist netejerskab. Men det er klart, at vi går efter et set-up, der fra starten kan give værdi for mange kunder, og som styrker vores markedsposition markant. Derfor bliver der ikke tale om selv at bygge noget op fra bunden, pointerer Ulf Lund.

Norlys forventer at indlede dialogerne efter sommerferien, men i første omgang skal der etableres en dedikeret organisation til opgaven.

- Vi skal have sat det rigtige hold, og det tæller allerede Lars Bo Jensen, mangeårig strategi- og M&A-direktør i koncernen. Projektet bliver kun en succes, hvis vi kan udvikle det sammen med de dygtigste eksperter på området, slutter Ulf Lund.

Norlys ejer N1, Stofa og Boxer og har hovedsæde i Silkeborg samt lokationer i blandt andet Aarhus, Aalborg, Sønderborg, Esbjerg og København. ​

For yderligere information:
Ulf Lund, direktør i Norlys, tlf.: 4132 9500
Birgitte Møller-Heuer, kommunikationschef, tlf.: 2932 6911

Norlys nøgletal:
Husstande med adgang til fibernettet: 630.000
Adresser med internetadgang: > 1 mio. (heraf 630.000 på fiber)
TV- og internetkunder: 750.000
Årlige investeringer: ca.  2 mia. kr.
Omsætning: 10 mia. kr.
EBITDA: 2 mia. kr.