Norlys til Regeringen: Vi er klar til at tage ansvar, hvis I tager del i risikoen

Regeringen har netop lanceret et nyt forslag, som skal tage toppen af presset hos forbrugerne i en tid med rekordhøje energipriser. Alle danskere vil kunne tilmelde sig en henstandsordning og få udskudt den del af energiregningen på gas, el og fjernvarme, der overstiger den enhedspris, der var gældende i efteråret 2021, lyder regeringens forslag. Norlys bakker op om intentionen, men påpeger at forslaget bør målrettes det konkrete behov.
- Der er et kæmpe behov for at give henstand her og nu, ellers risikerer mange kunder ikke at kunne betale deres energiregning i løbet af vinteren. Derfor er regeringens udspil sympatisk. Men regeringens forslag er en ”one-size-fits-all”-model, som ikke er målrettet det konkrete likviditetsproblem, som særligt de mest udfordrede kunder oplever i disse dage. Det er det, vi bør fokusere på, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
I Norlys’ energiforretning oplever man allerede, at langt flere kunder efterspørger afdragsordninger på deres energiregninger, fordi de ikke har råd til at betale hele regningen på en gang. Derfor hjælper Norlys allerede i dag kunderne med at opdele deres regning i mindre dele.
- Antallet af afdragsordninger i Norlys er mangedoblet i forhold til sidste år, men vi oplever desværre, at behovet er endnu større. Vi mener, at den bedste model er at lade energiselskaberne fortsætte med at indgå individuelle aftaler med kunderne, så behovet skræddersys den enkelte, trængte kunde. Det vil vi kunne gøre med ro i maven med en statslig garantistillelse i ryggen, siger Mads Brøgger.
I Norlys opleves behovet som akut, og derfor er tempo et nøgleord, hvis problemet ikke skal vokse sig endnu større. Norlys’ vurdering er, at regeringens forslag kræver tilpasninger af selskabernes IT-systemer, og der kan derfor gå flere måneder før ordningen kan træde i kraft.
- På den helt korte bane er der brug for en supplerende risikodækning, så vi kan være endnu mere imødekommende i dialogen med vores trængte kunder og indgå bedre og mere fleksible afdragsordninger. Uanset hvad politikerne beslutter sig for, vil Norlys dog indgå konstruktivt i dialog med myndighederne om at få en løsning som bedst muligt tilgodeser kundernes behov, siger Mads Brøgger.
Norlys modtager i forvejen rigtig mange opkald i øjeblikket og opfordrer derfor kunderne til at vente med at ringe for at blive en del af regeringens henstandsordning. Forslaget skal først vedtages i Folketinget, hvorefter der vil blive fastlagt en tilmeldingsløsning.
Kontakter
Michelle HaldPressechefNorlys
Tlf:+45 42 44 68 46michal@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.
Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Norlys føjer 275 nye ladeudtag til sit landsdækkende netværk efter opkøb2.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys udvider med købet af den østjyske energikoncern AURAs offentlige ladeforretning sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag og runder nu 7.700 offentlige ladeudtag fordelt i hele landet.
Rekord for anden måned i træk: Aldrig har der været flere timer med negative elpriser1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hele 182 gange i juni har de danske forbrugere indtil videre kunnet glæde sig over, at de rene elpriser har været helt nede på minus-niveau.
Ny app skal hjælpe danskerne med at få styr på skærmtiden19.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Norlys er gået sammen med organisationen Digitalt Ansvar om at bekæmpe usunde skærmvaner og lancerer appen "Skærm Tiden" som en konkret hjælp til at tage kontrollen tilbage over mobilen.
Er din bolig en af de gule eller orange prikker på kortet? Så er det nu, du skal søge støtte fra Bredbåndspuljen til bedre internet11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bare et enkelt klik på et kort kan give danskere i områder med dårlig internetdækning svar på, om de kan få støtte til hurtigere internet gennem den offentlige Bredbåndspulje. De husstande, der kan søge som enkeltadresser, skal dog være hurtigt ude, hvis de skal nå at komme i betragtning til støtten.
Maj sætter endnu engang rekord i timer med negative elpriser28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Maj har budt på mange solskinstimer, og det har resulteret i, at antallet af timer, hvor elprisen har været negativ, sætter rekord.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum