Norlys tæt på køb af Telias danske forretning

Som et vigtigt skridt mod at levere en mere komplet kundeoplevelse har Norlys underskrevet en foreløbig aftale med Telia Company om at købe den danske del af Telias forretning. Købesummen forventes at udgøre 6,25 milliarder danske kroner, som finansieres med midler fra sidste års frasalg af en minoritetsandel af Norlys’ fiberforretning.

Energi- og telekoncernen Norlys og det førende nordiske teleselskab Telia Company har netop underskrevet en foreløbig aftale om, at Norlys køber Telias danske forretning. Det omfatter cirka 1,5 millioner kundeforhold og et 50 procent ejerskab af TT-netværket, som er Danmarks største mobilnet.

Norlys har arbejdet målrettet på at komme ind på mobilmarkedet, og købet er kulminationen på en proces, der har varet næsten tre år.

- En mobilforretning giver Norlys helt ny relevans, fordi den bringer os tættere på kunderne. Danskerne forventer selvfølgelig den bedste dækning, uanset hvor de befinder sig, og derfor er det afgørende, at vi kan tilbyde en samlet løsning. Samtidig får vi fremtidssikret vores infrastruktur med begge de vindende teknologier 5G og fiber, siger Niels Duedahl, der er administrerende direktør i Norlys.

Aftalen mellem Norlys og Telia Company er betinget af en tilfredsstillende due diligence og efterfølgende godkendelse fra Norlys’ repræsentantskab samt konkurrencegodkendelse i Danmark.

- Når handlen er endelig, bliver der skabt en ny national udfordrer i Danmark, og vores danske forretning får en langsigtet ejer, der er bredt til stede inden for både telekom og energi. Salget er en anerkendelse af den imponerende turnaround, vores danske kolleger har skabt de seneste 18 måneder, men er også en naturlig konsekvens af vores strategi om at fokusere på markeder, hvor vi kan skabe en ledende position, siger Allison Kirkby, der er koncernchef i Telia Company.

Fibersalg muliggør mobilopkøb

I 2022 solgte Norlys 35 procent af koncernens fibernet-division til et fransk/hollandsk investorkonsortium. Det er dele af den frigjorte kapital fra fibersalget, som nu muliggør købet af Telias danske forretning.

- Fiberfrasalget og mobilopkøbet er en del af en samlet proces, der reelt er selvfinansierende, og som skaber en helt ny strategisk platform for Norlys. Vi har fået en stærk partner ind i vores fiberforretning, men har fortsat kontrollen, og nu tilføjer vi mobil som et afgørende nyt forretningsben, siger Niels Duedahl.

Godkendes købet af Norlys’ repræsentantskab og efterfølgende af konkurrencemyndighederne, er det parternes forhåbning, at handlen kan være endelig i løbet af første kvartal 2024.

Fakta om Telia Danmark

• 650 medarbejdere
  • 31 butikker
  • 4.300 mobilmaster
  • Bedste 5G dækning i de fire største byer
  • Omsætning i 2022: 3,7 milliarder kroner

Niels Duedahl, adm. direktør i Norlys
Allison Kirkby, koncernchef i Telia Company.