Norlys siger farvel til mærkningsordning: Giver ikke grønnere strøm

Grøn Strøm-mærkningsordningen giver ikke mere grøn strøm i stikkontakterne for kunderne, og derfor træder Norlys nu ud af mærkningsordningen. Samtidig opfordrer Norlys Forbrugerombudsmanden til helt at sløjfe ordningen, indtil der er fundet en bedre model.

Fra juli træder Norlys ud af Grøn Strøm-mærkningsordningen. Energi- og telekoncernen vil dermed ikke længere bruge mærkningsordningen for Grøn Strøm til virksomhedens privatkunder.

- Intentionerne bag mærkningsordningen var fine, men den bidrager ikke længere til mere grøn strøm i stikkontakten for forbrugerne, og derfor er der brug for en helt ny model, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.

Norlys vil i stedet øge virksomhedens engagement i produktion og lagring af vedvarende energi. Norlys har allerede betydelige interesser i grøn energi og lagring, blandt andet via delejerskabet af Eurowind Energy, der udvikler, ejer og driver vindmølle- og solcelleparker, og en nylig investering på 250 mio. kr. i GreenLab, der udvikler nye metoder til at lagre vedvarende energi.

Vildledende ordning

Når el-kunderne i dag køber ”Grøn Strøm” hos Norlys eller andre energiselskaber, får de ikke mere grøn strøm ud af stikkontakten, end andre forbrugere gør.

- Vi oplever af og til, at mærkningsordningen skaber tvivl blandt forbrugerne, så de tror, at de bare kan bruge løs af energien, fordi strømmen jo er “grøn.” Men hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, skal vi alle sammen spare på energien. Grøn Strøm-mærkningsordningen risikerer derfor at gøre mere skade end gavn. Også derfor er det tid til et opgør med ordningen, siger Mads Brøgger.

Han understreger, at Norlys’ elkunder får præcis den samme strøm i stikkontakten også efter 1. juli, hvor Norlys udtræder af mærkningsordningen.

Mærkningsordningen har udspillet sin rolle

Da Grøn Strøm-mærkningsordningen blev indført, var der stadig behov for ekstra støtte til vindmøller og solceller. Salg af certifikater var derfor med til at gøre det attraktivt at investere i udbygning af vedvarende energi.

- I dag er efterspørgslen efter vedvarende energi meget høj, blandt andet på grund af energikrisen, derfor er der ikke længere brug for ekstra støtte til vindmøller og solceller, og mærkningsordningen har derfor udspillet sin rolle, siger Mads Brøgger.

På erhvervsmarkedet har certifikater stadig en berettigelse, da mange virksomheder er bundet op på forpligtelser i deres klimaregnskab for at leve op til deres kunders og samarbejdspartneres krav.

Alle Norlys’ private elkunder modtager i løbet af de kommende dage et brev med orientering om, at Norlys udtræder af Grøn Strøm-mærkningsordningen.

Om Grøn Strøm-mærkningsordningen

I efteråret 2020 lavede Forbrugerombudsmanden retningslinjer, der giver energiselskaberne lov til at kalde strømmen for ”grøn” og ”klimavenlig”, hvis selskaberne køber certifikater, der modsvarer mængden af solgt strøm. Et certifikat er retten til at bruge “grønheden” fra for eksempel en solcelle, en vindmølle eller et vandkraftværk, der producerer vedvarende energi et sted i Europa.