Norlys samler 700 medarbejdere i nyt nordjysk kraftcenter for grøn energi i Aalborg

Norlys etablerer nyt domicil ved Aalborgs havnefront og samler dermed tre nordjyske lokationer i ét, der skal huse koncernens aktiviteter inden for den grønne værdikæde. Det skal samtidig være ramme for en styrket relation til samarbejdspartnere og de grønne fællesskaber, der skal manifestere Aalborg og Nordjylland som et arnested for fremtidens bæredygtige løsninger.

På billedet ses Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen og administrerende direktør for Norlys Niels Duedahl

Når Norlys samler alle sine nordjyske aktiviteter på Aalborgs havnefront forventet i Q1 2024 bliver der skabt en spændende, ny arbejdsplads for omkring 700 medarbejdere. Det bliver ikke alene en attraktiv arbejdsplads, men også et kraftcenter for grøn energi, hvor energi- og telekoncernen samler flere led i den grønne værdikæde på én adresse:

- Jeg er stolt af, at Norlys har valgt Aalborg og Nordjylland som hjemsted for sit nye domicil. Det betyder meget for hele landsdelen, at vi har attraktive arbejdspladser, og i kraft af at vi er en uddannelsesby, kan vi garantere, at der er mange talenter at rekruttere. Vi er et stærkt match, som er med til at styrke vores samarbejde i Green Hub Denmark, hvor vi både øger jobvæksten og finder fremtidens grønne løsninger, siger Thomas Kastrup-Larsen, borgmester i Aalborg Kommune.

Epicenter for grønne kompetencer

Aalborg og Nordjylland har gennem årene opbygget en stærk position som et epicenter for grønne kompetencer i Danmark og Nordeuropa, og administrerende direktør for Norlys, Niels Duedahl glæder sig over perspektivet:

- Med etableringen af vores nordjyske domicil understøtter vi ambitionen om ikke bare at bidrage til, men at være en del af den grønne omstilling. De nye rammer skaber betingelserne for, at vi kan idégenerere, udvikle og samarbejde os frem til stærke svar på de udfordringer, der ligger foran os. Det glæder mig utroligt meget, at vi på den måde kan cementere vores grønne mål og samtidig skabe virkelig gode rammer for vores kolleger, fortæller han.

Godt samarbejde udbygges

At det netop er Aalborg, der skal huse Norlys’ grønne kraftcenter, er ikke tilfældigt.

- Norlys har gennem mange år haft adresse i Aalborg og som metropol og universitetsby har Aalborg virkelig noget at byde på. Desuden har vi allerede et rigtig godt samarbejde og et stort interessefællesskab omkring det grønne fokus med Aalborg Kommune, siger Niels Duedahl.

Allerede i sommeren 2020 blev Aalborg lidt grønnere, da Norlys kunne løfte sløret for nyheden om, at de sammen med Eurowind Energy havde etableret Norlys Energy Trading A/S, der håndterer trading og risikostyring for begge selskaber. Sammen med medarbejdere fra alle Norlys’ nordjyske lokationer flytter Norlys Energy Trading med ind i det nye domicil på Gasværksvej 25.