Norlys ramt af DDoS-angreb

Norlys har natten til torsdag d. 20. maj været ramt af et DDoS-angreb, som har overbelastet indgangene til flere af koncernens systemer og medført nedbrud visse steder. Ingen kundedata er blevet kompromitteret i forbindelse med angrebet.

Nedbruddet har blandt andet medført, at flere kunder har oplevet udfordringer med at tilgå en række af Norlys’ produkter, herunder web-TV og TV-boksen fra Stofa, der er en del af Norlys-koncernen. På nuværende tidspunkt er alle kunderettede systemer dog oppe at køre igen.

- Vi er enormt kede af de gener angrebet har betydet for vores kunder. Vi er i tæt dialog med relevante aktører og myndigheder om hændelsen og har taget alle nødvendige skridt for at rette op på nedbruddet, siger pressechef i Norlys Josefine Kofoed og fortsætter:

- Vores sikkerhedsforanstaltninger har virket efter hensigten, og det er vigtigt for os at understrege, at selvom vores kunder desværre har været berørt af situationen, er ingen kundedata blevet tilgået udefra, afslutter Josefine Kofoed.

Norlys kan dermed oplyse, at de tekniske udfordringer, som koncernen oplevede tidligere på dagen, var konsekvensen af et DDoS-angreb.

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til 1,7 millioner kundeforhold og har 3.500 medarbejdere i blandt andet Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi landets største elnet og landets største fibernet. Derudover er vi delejere af Norlys Energy Trading, som handler med energi og Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.