Norlys når mål om fiber til 50.000 andelshavere i 2021 – og sætter nyt ambitiøst mål på over 100.000 nye fiberadresser i 2022

Energi- og teleselskabet Norlys nåede i 2021 en stor milepæl ved at give yderligere 50.000 andelshaveradresser adgang til fibernettet – et mål, der udgør et vigtigt skridt i ambitionen om at nå 1 million fiberadresser og sikre højhastighedsinternet til alle andelshavere inden udgangen af 2023. Samtidig annoncerer selskabet målet om at nå mere end 100.000 nye adresser med fiber i 2022 med en ny samarbejdsaftale, hvoraf langt størstedelen ligger i nye markeder.

Norlys har igen i år leveret fibernet til 50.000 andelshavere, og dermed er ejeren af Danmarks største fibernet, som arealmæssigt dækker 40% af Danmark, godt på vej mod løftet om at levere højhastighedsinternet til alle 735.000 andelshavere inden udgangen af 2023.

”Det er vores klare mål, at alle vores andelshavere – også dem, der bor i de mere tyndt befolkede områder – skal have adgang til et net med landets bredeste udvalg af internet- og tv-produkter. Med det store antal husstande, vi har udrullet til også i 2021, har vi nu givet 90% af vores andelshavere fiber, og derfor er vi begyndt at se længere frem,” siger Torben Poulsen, som er administrerende direktør i Norlys Tele, der omfatter fiberforretningen i Norlys.

Historisk højt antal fiberadresser i år - heraf en tredjedel til andelshavere

I år er ambitionen at nå ud til yderligere 35.000 andelshavere, men selvom selskabet er tæt på at dække alle andelshavere, stopper det ikke her. Norlys bevægede sig sidste år uden for andelshavergeografien og etablerer i år fiber til over 70.000 husstande uden for andelshaverområderne, hvilket er en tidobling sammenlignet med 2021. Det får det samlede mål for antal fiberadresser til at ligge historisk højt på over 100.000 i 2022.

”Vi ruller fiber ud som aldrig før, og alene i andet halvår af 2021 har vi udrullet fiber til cirka 30.000 adresser. Med den opskalering vi har haft siden fusionen i 2019, tror vi på, at vi er gearet til at levere over 100.000 adresser næste år, hvoraf størstedelen ligger i tæt befolkede områder i Århus, Odense og forskellige områder på Sjælland,” siger Torben Poulsen.

Norlys tilfører yderligere kapacitet ved indgåelse af strategisk samarbejdsaftale

Norlys har oplevet en kraftig stigning i antallet af nye ordrer i fibernettet – altså, husstande med ønsket om at blive koblet på fibernettet. Det er meget positivt, men stiller store krav til kapaciteten. Derfor har Norlys indgået en strategisk samarbejdsaftale med entreprenørvirksomheden InfraLink i minimum to år, som giver Norlys adgang til den kapacitet, InfraLink har med mere end 160 medarbejdere til at etablere fiber og tilslutte nye kunder.

”Vi er rigtig glade for eksklusivaftalen med InfraLink, der ikke kun kommer til at hjælpe os med at håndtere et større kundeoptag på fibernettet, men også kommer til at bidrage væsentligt til, at vi kan indfri de høje ambitioner, vi har for fiberudrulningen de kommende år,” siger Torben Poulsen.

Også hos InfraLink er man godt tilfredse med den nye aftale, som kommer til at give selskabet stabilitet og vækstmuligheder.

”Vi har igennem 12 år haft et godt samarbejde med Norlys på forskellige opgaver via InfraLinks søsterselskab Viktech, så vi er godt tilfredse med, at vi nu udvider det samarbejde til at omhandle InfraLink. Den nye aftale styrker virksomheden og giver os en mere stabil hverdag, der vil frigøre energi til at udvikle andre dele af vores forretning,” siger Jon Flintholm, adm. direktør i InfraLink.

Foruden den nye aftale, der er gældende fra den 1. januar 2022, har Norlys suppleret kapaciteten for tilslutninger af kunder ved at etablere egen entreprenørafdeling for stikledninger til de enkelte husstande. Samlet set skal de to nye tiltag bidrage til en hurtigere udrulning og sikre, at de enkelte husstande også får hurtigere glæde af fibernettet.

For yderligere information:

Torben Poulsen, adm. direktør i Norlys Tele, tlf. 6116 5591

Jon Flintholm, adm. direktør i Infralink ApS, tlf. 3085 9400

Torben Poulsen, adm. direktør i Norlys Tele

Om Norlys

Norlys er et resultat af fusionen mellem SE og Eniig. Med 735.000 andelshavere, ca. 1,7 millioner kundeforhold og 2.500 medarbejdere er vi Danmarks største energi- og telekoncern.

Om fiber fra Norlys

Med et åbent fibernet på 700.000 adresser får man mulighed for selv at vælge internetprodukter og tv-indhold blandt de ti serviceudbydere, der indgår i Norlys’ fibersamarbejde gennem OpenNet. Læs mere på norlys.dk/fritvalg.

Om InfraLink
InfraLink udfører etablering af infrastruktur inden for el, fiber og COAX samt ladestandere over hele Danmark. Virksomheden beskæftiger cirka 160 medarbejdere.