Norlys kommer stærkt ud af første halvår

Med en omsætning på 4,8 mia. kr. opnår Norlys et bruttoresultat (EBITDA) på 1,08 mia. kr. og et resultat før skat på 650 mio. kr. i årets første halvår. De gode takter fra 2020 ser således ud til at fortsætte ind i 2021, hvor den forretningsmæssige udvikling også tager yderligere fart.

Energi- og telekoncernen Norlys kom stærk ud af 2020, og med et solidt halvårsregnskab står det nu klart, at den positive udvikling fortsætter i 2021.

- Vi leverer et bruttoresultat (EBITDA) på 1,08 mia. kr. i årets første halvår, hvilket er 127 mio. mere end første halvår af 2020 og 100 mio. kr. bedre end vores budget. På bundlinjen realiserer vi 650 mio. kr., så også her har vi haft en markant fremgang på over 500 mio. kr. sammenlignet med året før. Vi kan konstatere, at potentialet ved at skabe Norlys endnu engang viser sig langt større, end vi havde forestillet os, siger Gert Vinther Jørgensen, som er CFO i Norlys. Han tilføjer:

- Koncernens fire divisioner bidrager alle positivt til resultatskabelsen, og den forretningsmæssige drift i Norlys har været rigtig god. Samtidig er der ingen tvivl om, at der er meget andet, som også går vores vej lige nu. Dels har vores medejerskab i Green Hydrogen Systems, som netop er blevet børsnoteret, bidraget til det flotte resultat. Og dels har vi en kapitalforvaltning, som i første halvår har leveret et markant bedre afkast end sidste år og på nuværende tidspunkt er cirka 100 mio. kr. foran budget.

Flere kunder end forventet og nyt forretningsområde på vej

Norlys Digital, som rummer koncernens telebrands Stofa og Boxer, har formået at fastholde flere kunder end forventet og samtidig efterspørger kunderne højere hastigheder.

- Vi startede året med at sætte alle vores fiberkunder i det tidligere Eniig-område fri som en del af fusionsaftalen med konkurrencemyndighederne. Det var nogle hårde måneder ikke mindst for kunderne, men alligevel lykkedes det os at komme godt ud på den anden side, og vores kundetilgængelighed er ved at være tilbage på et fornuftigt niveau. Samtidig kan vi se, at vores kunder generelt efterspørger højere internethastigheder, og det afspejler sig selvfølgelig også i det gode resultat, siger Gert Vinther Jørgensen videre.

Energidivisionen i Norlys har fordoblet sin bundlinje i forhold til sidste år og står ligeledes i en stærk position.

- Vi har godt fat i energikunderne og leverer en service, som de er glade for. Næste skridt bliver at tage hul på vores nye ambitiøse forretningsområde, hvor vi forventer at etablere over 300.000 Norlys-ladestandere til privat- og erhvervskunder frem mod 2030, fortæller han.

Tarifrabatter og høj aktivitet

I halvårsregnskabet indgår også en rabat til andelshaverne i Norlys, som i 2020, 2021 og 2022 samlet set skal betale 1,5 mia. kr. mindre i elnettarif.

- Vores netselskab har også haft et stærkt halvår med høj aktivitet i form af mange nytilslutninger og flere distribuerede kWh end forventet. Tilsvarende har vores teledivision haft meget høj graveaktivitet og endda skruet yderligere op for ambitionerne for 2021. Som ejer af Danmarks største fibernet har vi sat os for at levere fiber til 50.000 nye andelshaveradresser om året frem mod 2023. Samtidig vil vi etablere fiber på nye markeder og dermed nå op på samlet set 70.000 nye adresser i år og 100.000 om året de følgende år, slutter Gert Vinther Jørgensen.

Alt i alt tyder Norlys’ halvårsregnskab på endnu et rigtig stærkt år, hvor det lykkes at indfri fusionens fulde potentiale og realisere de lovede fusionssynergier på 250 mio. kr. og mere til.

De finansielle tal:

1. halvår 2021 1. halvår 2020
Omsætning 4,8 mia. kr.  4,5 mia. kr.
Dækningsbidrag 1,8 mia. kr.  1,7 mia. kr.
Bruttoresultat (EBITDA)

1,08 mia. kr.

0,9 mia. kr.
Resultat før skat 650 mio. kr.  104 mio. kr.