Norlys køber ladeoperatøren Sperto

Norlys har købt den landsdækkende ladeoperatør Sperto og dermed overtaget tæt på 600 offentlige ladepunkter i Danmark. Købet er en del af Norlys’ offensive strategi på området, der skal sikre elbilister let adgang til opladning over hele landet.

Norlys annoncerede tidligere i år, at de over de kommende tre år vil investere en milliard kroner i offentlige ladestandere. Nu har Norlys købt ladeoperatøren Sperto, der har flere hundrede offentlige ladepunkter i Danmark og mange lynladeprojekter undervejs.

Ambitionen med opkøbet er, at Norlys kan tilføre ekstra ressourcer til udbygning af det ladenet, som Sperto har etableret og dermed kraftigt accelerere den samlede satsning på etablering af et nationalt ladenet.

- Vores mål er at bygge en lettilgængelig og åben ladeinfrastruktur i hele Danmark, der gør det nemmere at være elbilist og på den måde skubbe på den grønne omstilling. Med købet af Sperto får vi et allerede etableret netværk og en forretningsmæssig platform, som dermed kan accelerere udbygningen af vores ladeforretning, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.

Spertos forretning passer perfekt til Norlys’ strategi.

- En af grundstenene i Spertos forretning er at bygge et åbent og landsdækkende ladenet, der er for alle elbilister uden dikkedarer og med en høj transparens i priserne. Vi vil gøre det nemt at være elbilist i Danmark, og den ambition deler vi med Norlys, siger Erik Thrane, der hidtil har ejet Sperto.

Efter opkøbet forsætter Erik Thrane sammen med de øvrige Sperto-medarbejdere i Norlys. Sperto-standerne vil stifte navn til Norlys, ligesom Norlys overtager Spertos kunder.

- Jeg er meget imponeret over, hvad Sperto er lykkedes med at etablere de seneste fem år. Med den nuværende Sperto-forretning følger et kæmpe potentiale. Og samtidig vil den viden og erfaring, som Sperto-organisationens medarbejdere bidrager med, booste den offentlig ladestanderforretning, som vi allerede er i gang med at opbygge i Norlys, siger Mads Brøgger.

Download
Mads Brøgger (tv) direktør for Norlys' energiforretning og Erik Thrane (th), hidtidig ejer af Sperto.
Download

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med ca. 750.000 andelshavere, 1,7 millioner kunderelationer, 3.000 medarbejdere og over 100 år på bagen.

Som andelsejet selskab ligger det dybt i vores DNA at tage ansvar for mere end os selv. Derfor leverer vi ikke bare fremtidssikrede løsninger til danske hjem og virksomheder. Vi arbejder målrettet for grøn og digital omstilling af hele vores samfund. Og brænder for at skabe fremskridt for både mennesker, lokalmiljø og klima.