Norlys har givet 50.000 nye adresser adgang til fibernet i 2020

Da energiselskaberne SE og Eniig fusionerede og blev til Norlys og dermed etablerede Danmarks største fibernet, lovede den jyske energi- og telekoncern, at alle andelshavere vil have adgang til hurtigt internet inden udgangen af 2023. Med hele 50.000 nye fiber adresser i 2020 er Norlys godt på vej til at nå det mål.

Da Norlys i 2019 så dagens lys, var ambitiøse planer og målsætninger på fiberområdet en væsentlig del af fusionsgrundlaget. Med etablering af fibernet til flere end 50.000 nye adresser i 2020 sætter Norlys rekord for fiberudrulningen og holder samtidig løftet til sine andelshavere. Samtidig har Norlys åbnet hele sit fibernet, der arealmæssigt dækker 40 procent af Danmark, og indgået aftaler med næsten alle indholdsleverandører i markedet. Det giver andelshaverne mulighed for selv at vælge deres udbyder på fibernettet.

Hurtigt internet til alle andelshavere i 2023

- Med 50.000 nye adresser i 2020 har vi etableret fibernet til 30 procent af de adresser, vi manglede for at dække hele vores ejergeografi, som rummer lidt over 700.000 andelshavere. Og det stopper ikke her; næste år har vi sat os et lige så ambitiøst mål om at nå yderligere 50.000 nye husstande – og dette på åbne net, hvor flere leverandører vil skabe bedre valgmuligheder inden for internet og tv. Som ejer af landets største fibernet glæder vi os over det øgede fokus på åbne net og indhold. Det er godt for forbrugerne og konkurrencen, siger Torben Poulsen, som er administrerende direktør i Norlys Tele.

Et ambitiøst mål i et udfordrende år

Corona-pandemien har givet betydelige udfordringer for både medarbejdere og leverandører.

- Det er klart, at vi har været udfordrede, da vores materialer og komponenter leveres fra hele verden. Der har været behov for ekstra opmærksomhed på installationer hos vores kunder. Så alt i alt er vi meget glade for, at det er lykkedes at nå vores mål. Der er ingen tvivl om, at der er kommet mere fokus på fiber – bl.a. fordi corona har gjort det endnu tydeligere, hvor vigtig en stærk internetforbindelse er for både uddannelses- og hjemmearbejde, fortsætter Torben Poulsen.

Større konkurrence til fordel for kunderne

Norlys’ holdning er fortsat, at åbningen af fibernettet bør være en fælles opgave for alle fiberselskaber i Danmark. Den skærpede konkurrence, når flere byder sig til med kvalitetsindhold, giver et bedre udvalg i produkter og indhold, og det kommer kunderne til gavn.

- Det er vores klare mål, at alle vores andelshavere – også dem, der bor i de mere tyndt befolkede områder – skal have landets bredeste udvalg af internet- og tv-produkter på fibernettet. Det synes jeg, at vores åbning af fibernettet og høje graveaktivitet understreger. Derfor kommer man også fremover til at se os på steder, hvor vi ikke tidligere har været til stede. Vi oplever nemlig en stor interesse fra lokalområderne i at samarbejde med os om at få fibernettet udbredt, pointerer Torben Poulsen.

For yderligere information

Torben Poulsen, adm. direktør i Norlys Tele, tlf. 6116 5591

Norlys samler 700 medarbejdere i nyt nordjysk kraftcenter for grøn energi i Aalborg13.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Norlys etablerer nyt domicil ved Aalborgs havnefront og samler dermed tre nordjyske lokationer i ét, der skal huse koncernens aktiviteter inden for den grønne værdikæde. Det skal samtidig være ramme for en styrket relation til samarbejdspartnere og de grønne fællesskaber, der skal manifestere Aalborg og Nordjylland som et arnested for fremtidens bæredygtige løsninger.

Stofa tilbyder wifi-garanti som de første i Danmark og sænker samtidig prisen31.3.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Frustrationer over trådløst internet er noget, de fleste kender til, og i en tid præget af hjemmearbejde og hjemmeundervisning, er danskernes kvaler bestemt ikke blevet mindre. Som de første i Danmark er Norlys-ejede Stofa nu klar med en service til dem, der ønsker garanti for, at deres trådløse internet fungerer upåklageligt i hele hjemmet. Og samtidig sænker de prisen på deres 1000/1000 Mbit fiberabonnement.