Norlys giver rabat til trængte elbilister

Folketinget har nedsat elafgiften for at hjælpe energikunderne. Nu vælger Norlys forsat at refundere elafgiften, som en ekstra rabat til private elbilister for at sikre mere grøn transport.

Som hjælp til de pressede forbrugere midt i energikrisen har Folketinget besluttet at sænke elafgiften helt i bund i første halvdel af 2023. Det betyder, at forbrugerne sparer 86,13 ører/kWh.

Den midlertidige nedsættelse af elafgiften betyder samtidig, at elbilejere med en privat ladeboks ikke længere har den økonomiske fordel i at få refusion af elafgiften på den strøm, der bruges på opladning.

For fortsat at gøre det attraktivt for forbrugerne at vælge en elbil, giver Norlys nu en rabat i første halvdel af 2023, som betyder, at privatkunder med ladeboks får et beløb tilbage, svarende til den oprindelige refusionssats. For elbilejere, der kører 16.000 kilometer om året, vil rabatten give en besparelse på ca. 1.400 kroner i den første halvdel af 2023.

- Mange energikunder er pressede af de stigende energipriser. Har man en privat ladestander fra Norlys, får man nu en dobbelt rabat - en fra staten og en fra Norlys. Vores håb er, at det betyder, at endnu flere fortsat vil vælge elbilen til, så vi får langt mere grøn transport, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.

Norlys’ mål er at bygge en lettilgængelig og åben ladeinfrastruktur i hele Danmark, der gør det nemmere at være elbilist og på den måde skubbe på den grønne omstilling.

- Energikrisen bremser ikke Norlys’ ambitioner om at bidrage til den grønne omstilling. Derfor fortsætter vi også arbejdet med at etablere et åbent, nationalt ladenet, så vi kan understøtte de cirka en million elbilister, der forventes at køre på de danske veje i 2030, siger Mads Brøgger.